Teleurstellend openingsbod voor de nieuwe cao Metalektro

4e ronde cao-onderhandelingen Metalektro

Door Redactie 22 april 2024

Werkgevers hebben een openingsbod gedaan voor de nieuwe cao Metalektro. Een bod wat onacceptabel is. Zowel op loon als op bijna alle andere onderwerpen komen de werkgevers niet in de buurt van jullie cao-voorstellen. Zowel werkgevers als vakbonden stellen vast dat zonder extra ‘mandaat’ van de achterbannen verder onderhandelen vandaag geen zin heeft. Vakbonden en werkgevers gaan in overleg hoe nu verder.

4e ronde cao Metalektro

Loon

Werkgevers bieden voor een periode van 20 maanden:

• Per 1 juni 2024 een loonsverhoging van 2,5%
  • Per 1 januari 2025 een loonsverhoging van 2,2%
  • Per 1 september 2025 een loonsverhoging van 2,2%

Gemiddeld betekent dit een loonsverhoging van 4,14% over 12 maanden. Opmerkelijk is dat werkgevers in de toelichting van het openingsbod de loonsverhoging van afgelopen januari óók meenemen (je kreeg vanuit de vorige cao 3,5% per 1 januari 2024). Wij kijken natuurlijk niet achteruit als het over loon gaat, maar juist vooruit.

Arbeidstijden

Werkgevers willen af van de “oude arbeidstijdenwet” en verder experimenteren in proeftuinen. Dit kan leiden tot verruiming van werktijden en meer risico’s voor jou en je collega’s, zonder voldoende aandacht voor jullie belangen en privéleven. Experimenten met arbeidstijden moet wat ons betreft voordeel opleveren voor zowel werkgevers als werknemers en niet alleen voor werkgevers.

Extra onderhandelingsronde

Werkgevers moeten met een totaalvoorstel komen om de onderhandelingen vlot te trekken. Met die gedachte hebben wij ingestemd met een extra onderhandelingsronde. We gaan dan een uiterste poging doen er een fatsoenlijke cao uit te slepen.

Tot slot

We bieden werkgevers een laatste kans. De huidige cao Metalektro loopt nog tot 1 juni 2024. Dus we hebben nog tijd, maar we zitten wel in de verlenging! We houden je op de hoogte.

Samen staan we sterk

Deel dit bericht met je collega's, ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Nodig daarom je collega uit om ook lid te worden van de FNV. Daar worden jullie allebei beter van en jij ontvangt ook nog eens € 10 van ons!

Maak je collega lid