Principeakkoord over nieuwe pensioenregeling Metaal & Techniek

Binnenkort kun je stemmen

Door Redactie 4 april 2024

Het is gelukt. In december bereikten de vakbonden met de werkgevers overeenstemming over de hoofdlijnen van de nieuwe pensioenregeling in de Metaal & Techniek (PMT). De uitwerking in het transitieplan is nu ook klaar. Alle berekeningen, onderbouwingen en afspraken zijn afgerond. FNV Metaal kan de leden gaan raadplegen over het bereikte resultaat.

Principeakkoord over nieuwe pensioenregeling Metaal & Techniek

Goede overgang kost tijd

De pensioenregeling moet worden aangepast aan de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen. Omdat de pensioenregeling over arbeidsvoorwaarden gaat die zijn overeengekomen door vakbonden en werkgevers, beslissen zij ook over de wijzigingen. Vorige jaar heeft FNV Metaal de voorstellen van onze leden ingebracht. Er waren geen grote verschillen met de voorstellen van werkgevers. Toch was er veel tijd nodig door de complexiteit van het pensioenvraagstuk en de berekeningen om een goede overgang naar het nieuwe stelsel te onderbouwen.

Positief stemadvies

De FNV sectorraad Metaal & Techniek (de landelijke kadergroep) legt het resultaat met een positief advies voor aan de leden. In het kort: onze voorstellen zijn gerealiseerd. We wilden dat de nieuwe regeling dicht bij de huidige regeling zou blijven, met behoud van zoveel mogelijk solidariteit, risicodeling en collectiviteit. Maar vooral met minstens dezelfde verwachte pensioenen voor alle groepen en generaties, zowel werkenden als gepensioneerden.

Pensioenkrant en ledenraadpleging

Een lang proces met een goed resultaat. Binnenkort ontvangen onze leden, die deelnemer zijn bij PMT, een Pensioenkrant in hun mailbox of op de mat. Werkenden en gepensioneerden. In de Pensioenkrant lichten wij de resultaten toe en roepen onze leden op om hun stem uit te brengen.