Vertragingstactiek werkgevers Metaal & Techniek zet cao-onderhandelingen op scherp

Huidige cao loopt op 1 april af, klok tikt

Sander Wageman
Door Sander Wageman 15 maart 2024

Op 1 april loopt de cao Metaal & Techniek af en voor 360.000 medewerkers in deze belangrijke sector is het nagelbijtend wachten tot er een nieuwe set afspraken met vakbonden FNV Metaal, CNV Vakmensen en De Unie wordt gemaakt. Maar werkgevers weigeren te elfder ure om de noodzakelijke stappen te zetten om de branche aantrekkelijk te houden en zelfs met een loonbod te komen.

Door deze vertragingstactiek is het cao-overleg in een impasse terechtgekomen. Op 28 maart is er nog een laatste kans om spijkers met koppen te slaan.

Dat er iets moet gebeuren om de sector aantrekkelijk te houden is wel duidelijk. Bijvoorbeeld met de jeugdlonen en verbeteringen voor leerlingen die de Beroeps begeleidende leerweg (BBL) volgen. Dit zijn al jaren hete hangijzers aan de cao-tafel. Maar alle voorstellen van de vakbonden FNV, CNV en De Unie zijn door de werkgevers van tafel geveegd. Donderdag, tijdens de derde onderhandelingsronde, wilden de werkgevers ook nog steeds niet concreet worden.

Wrang voor alle 360.000 medewerkers

Peter Reniers, bestuurder FNV Metaal: ‘Werkgevers zien geen reden tot aanpassing in de cao en zien geen problemen bij instroom. Dit standpunt is zeer opmerkelijk omdat werkgevers een half miljard euro vragen aan de overheid om de instroom te bevorderen en daarmee de tekorten in de techniek op te vangen. En ook wij zien dat er een enorme tekort is aan technisch personeel. Nu werkgevers geen afspraken over jeugdlonen en BBL’ers willen maken, blokkeren zij het hele cao-proces. In ruim twee derde van alle cao’s die de FNV afspreekt is het jeugdloon afgeschaft, nu deze nog.’

Laatste kans

Op 28 maart is er nog een laatste kans om toch concrete afspraken te maken voordat de huidige cao afloopt. Deze datum was eigenlijk gereserveerd als ‘reserve-ronde’, maar zal nu ingezet worden als serieuze onderhandeling waarbij er nog heel veel ruimte overbrugd moet worden.