Kleine stap in de goede richting voor cao Universiteiten

Woensdag 15 mei de volgende ronde

Door Redactie 8 mei 2024

Vakbonden en werkgevers kwamen maandag 6 mei voor de derde keer bij elkaar om te onderhandelen over de nieuwe cao Universiteiten. Lees hieronder meer over deze onderhandelingen.

Stroef

De vorige twee onderhandelingen zijn stroef verlopen. Niet voor niets hebben we de tweede helft van april gebruikt om met onze achterban in gesprek te gaan over de vraag: Hoe nu verder? Gesteund door de input die vanuit alle universiteiten is binnen gekomen, hebben we in deze derde ronde nogmaals uitgelegd dat een goede cao moet bestaan uit onze vier pijlers.

• Eerlijke beloning
  • Kwaliteit van werk
  • Zeker werk
  • Sterke vakbonden

Derde ronde minder moeizaam

De derde ronde was gelukkig minder moeizaam dan de onderhandelingen tot nu toe. De werkgeversvertegenwoordiging is nog steeds duidelijk minder ambitieus dan de vakbonden, zij zien het liefst een niet al te inhoudelijk cao-resultaat. Door nu stil te staan bij alle belangrijke ontwikkelingen binnen universiteiten en in de wereld om ons heen zijn we toch dichterbij elkaar gekomen.

Voor het eerst hebben we de indruk dat de inzet van onze achterban serieus wordt genomen. Natuurlijk nemen we de insteek van werkgevers ook serieus, dat betekent dat we nog flink wat te overbruggen hebben voordat we een nieuwe cao kunnen presenteren.

Hoe nu verder?

Er staat nog een datum op de planning: 15 mei. De tijd tot 15 mei is niet genoeg om tot een goed resultaat te komen. Deze vierde ronde gaan we gebruiken voor informeel overleg. Daardoor ontstaat er meer lucht om te kunnen bespreken hoe de nieuwe cao Universiteiten er uit moet gaan zien.

We hopen zo snel mogelijk na 15 mei te kunnen vertellen hoe de formele onderhandelingen verder gaan. Wanneer we dat precies kunnen aangeven, is nu nog niet zeker.

De kans dat er geen nieuwe cao-deal is voordat de huidige cao verlopen is, wordt elke dag groter. We doen ons best dat te voorkomen, maar daarvoor hebben we beide kanten van de onderhandelingstafel nodig. Gelukkig hebben we nog tot eind juni voordat de cao verlopen is.

Doe mee!

Je kunt hier onze volledige cao-inzet nalezen. Via FNV - Cao Universiteiten en via nieuwsbrieven houden we je op de hoogte van de onderhandelingen. Wil je deze nieuwsbrief ook delen met je collega’s? Dat helpt ons! Nodig ook jouw collega uit om lid te worden van de FNV want samen staan we sterk!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.