Verdergaande werkafspraken nodig over gevolgen Corona-crisis

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 maart 2020

FNV hoopt dat de maatregelen die de overheid heeft genomen op de arbeidsmarkt tot rust gaan leiden en lucht in de bedrijven. En mensen daardoor niet gekort op hun inkomen hoeven te worden of hun baan kwijtraken.

Komende weken is FNV in nauw overleg met kabinet en werkgevers om verdergaande maatregelen te bespreken. Daarbij is snelheid en duidelijkheid belangrijk, ook voor werkgevers die op korte termijn in acute nood komen. De FNV wil daarin meedenken en verwacht dat ook van werkgevers over knelpunten die de FNV ziet.

Inkomen valt weg

FNV ziet, dat er aanvullende maatregelen vanuit de overheid nodig zijn om alle werkenden de zekerheid te geven van het laatst verdiende inkomen. Mensen die onzeker werk hebben worden soms toch ontslagen. Als zij niet voldoende WW-rechten hebben opgebouwd en geen recht op bijstand hebben -bijvoorbeeld vanwege partner- en vermogenstoets- valt ineens hun hele inkomen weg. Dat kan gelden voor uitzendkrachten in de eerste anderhalf jaar van hun werk. Veel uitzendkrachten zitten in een draaideurconstructie waardoor zij telkens weer in die eerste anderhalf jaar belanden. Hetzelfde treft mensen met 0-uren- en oproepcontracten. Ook voor hen is het noodfonds bedoeld. FNV wil dit knelpunt graag met werkgevers en kabinet oplossen, zodat deze groepen niet in een armoedeval terecht komen.

Overbelasting werk-privé

Er zijn ook veel zorgen over verlof voor ouders die thuis werken en ook geacht worden hun jongere kinderen thuis op te vangen en thuisonderwijs te geven. Dat geldt ook voor ouders die vanwege de aard van hun werk niet thuis kunnen werken, maar waar geen opvang voor hun kinderen mogelijk is. Daarover gaat FNV volgende week in gesprek met werkgevers in de Stichting van de Arbeid om te bezien, of er bijvoorbeeld een noodafspraak kan komen over verzuim en verlof. De FNV heeft ook begrip voor de situatie waarin werkgevers zitten; de bond ziet dat er werkgevers zijn die zich coulant opstellen maar niet overal. De bond krijgt veel telefoontjes van leden over werkgevers die eisen stellen die tot overbelasting van werkenden leiden.