Reactie op cijfers CBS: Flexibele arbeidsmarkt moet op de schop

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 14 augustus 2020

272.000 mensen met onzeker werk zijn hun baan verloren in het tweede kwartaal, maakt CBS vandaag bekend.

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘De cijfers van CBS bevestigen wat de FNV ook al bijna een half jaar aangeeft: flexibele krachten zijn de eerste slachtoffers van de economische teruggang die sinds half maart is ingezet, ondanks de steunmaatregelen die ook voor hen zijn bedoeld. De flexibele arbeidsmarkt moet op de schop. De rechteloze positie van jongeren en anderen die in een waaier aan flexconstructies hun brood moeten verdienen maar geen enkele zekerheid hebben, moet worden aangepakt. Dat vinden wij niet alleen, ook de commissies die hierover advies aan de regering hebben uitgebracht: Borstlap en de WRR.’

Vaste baan norm

De FNV vindt, dat vaste banen weer de norm moeten zijn, waarbij flex, waaronder uitzendkrachten, enkel ingezet wordt bij piek en ziek. Oproepkrachten in dienst bij een werkgever moeten kunnen rekenen op de zekerheid van een minimum aantal uren. Elzinga: ‘Zekerheid is geen luxe, maar noodzaak, anders dreigt straks een flink deel van met name de jongeren in de wachtstand te komen omdat zij onvoldoende zekerheid en inkomen hebben om een zelfstandig bestaan op te bouwen. De doorgeslagen flex is onder andere het gevolg van de vorige crisis. Toen zijn volwaardige banen verloren gegaan. En toen het economisch beter ging en er weer meer werkgelegenheid ontstond, zijn ze veelal vervangen door goedkope flexconstructies. Die fout moet nu niet wéér worden gemaakt.’

Geen vangnet

Uit onderzoek van de FNV bleek in juli, dat 80% van de oproepkrachten zijn inkomen flink heeft zien dalen. De helft daarvan heeft geen vangnet omdat onvoldoende rechten zijn opgebouwd. 30% van de uitzendkrachten is op straat komen te staan; daarvan heeft bijna 20% geen vangnet.