Vakbond zorgt voor doorbetaling loon op scheepssloopwerven tijdens lockdown

Een interview met vakbondsvoorzitter ASSRGWA

Door Redactie 27 juli 2020

COVID-19 legde ook het leven van de ongeveer 1,3 miljard inwoners in India volledig stil. De scheepswerven sloten en veel migrantwerkers konden nauwelijks hun eigen dorp in Noord-India bereiken. Scheepsslopersvakbond ASSRGWA schoot de leden en hun collega’s te hulp. Voorzitter Rane Vidyadhar kijkt terug op de afgelopen maanden.

scheepssloopwerf-india

Scheepssloopwerf in India

In India zijn veel coronabesmettingen en -doden. Op 6 juni kondigde het Indiase kabinet aan dat restaurants, winkelcentra en gebedshuizen weer open mochten. En dat was precies de dag waarop het dagelijks aantal nieuwe besmettingen voor het eerst boven de tienduizend kwam: er waren toen 10.438 gevallen.

Op een scheepswerf worden schepen gebouwd, gerepareerd of gesloopt. Mondiaal FNV werkt aan de veilige sloop van schepen. Een van de landen waarin schepen gesloopt worden is India. De meeste scheepswerven daar bevinden zich in Alang. Vakbondsvoorzitter Rane werkt tijdens dit interview (29 mei) vanuit zijn huis in Mumbai. “Gelukkig is er geen COVID-19 in Alang geconstateerd”, vertelt hij ons via Skype. “Wel in een stad hier in de buurt, 60 kilometer verderop. Daar wonen veel managers en werkgevers.”

Wat gebeurde er in de afgelopen maanden op de scheepswerven?

“Voor de uitbraak van COVID-19 waren er 20.000 werknemers op 63 scheepswerven actief. In totaal zijn er 120 werven. Als ze allemaal actief zijn, werken er 40.000 scheepsslopers. Zo’n 95 procent van de scheepsslopers is migrantwerker. Ze komen meestal uit Noord-India. Slechts 5 tot 8 procent komt uit Alang. Al deze werknemers zijn informeel werkenden. Dat betekent dat ze niet in vaste dienst zijn. Na de lockdown sloten de scheepswerven en hierdoor hadden zij plotseling geen inkomen meer. En dus geen voedsel. De regering wilde wel voedsel geven. Voor zo’n 10.700 werknemers werd rijst, kruiden, olie, zout, suiker en bonen geregeld. Als vakbond vroegen we opnieuw om steun, want tijdens de lockdown waren 20.000 werknemers aan het werk. Gelukkig is dat gelukt: er zijn 21.500 pakketten uitgedeeld.”

Hoe zit het met de lonen? Zijn die doorbetaald?

“Daarover heb ik met de werkgeversorganisatie gesproken. 97 procent van de mensen met een vast contract kreeg hun volledige salaris doorbetaald in de weken dat de werven dicht waren. De rest ontving het minimumloon. Dat is echt dankzij de vakbond geregeld.”

Rane Vidyadhar, voorzitter scheepsslopersvakbond ASSRGWA in India​

Hoe ging het daarna verder?

“De overheid besloot de industrie te openen op 21 april. We eisten dat de 1,5 meter afstand opgevolgd zou worden en dat de werkgevers daarvoor passende maatregelen zouden nemen. Op de eerste dag gingen zo’n 500 werknemers aan de slag. Daarna gingen er elke dag meer aan het werk. Nu zijn 60 werven open en actief. Alle regels om coronabesmetting te voorkomen zijn doorgevoerd. Naast de verplichte afstand, zijn er mondkapjes en voldoende water en zeep aanwezig. De scheepsslopers die nu werken zijn allemaal migrantwerkers die in Alang zijn gebleven. Voor zo’n 6300 migrantwerkers hebben we na de lockdown vervoer kunnen regelen zodat ze hun familie konden bereiken. Op dit moment verblijven nog 5000 migrantwerkers in Alang en die zijn allemaal aan het werk.”

Is het een vlekkeloze herstart?

“Werkgevers hebben nog steeds wel problemen, onder andere door de verlaging van de staalprijs. Vóór de lockdown kochten ze voor veel geld een oud schip, maar nu krijgen ze veel minder terug voor de onderdelen. Andere werkgevers hebben bemanning in de scheepvaart, en die zitten in quarantaine. Dat kost geld. Daardoor zijn de lonen van de werknemers nu laag.”

India heeft vorig jaar de Hong Kong-conventie goedgekeurd. Volgens dit verdrag moeten schepen veilig en milieuvriendelijk gesloopt worden. Merkt u daar al effect van?

“Door de Hong Kong-conventie is er veel veranderd in India op de scheepssloperijen. We praten nu over green yards: veilige, milieuvriendelijke scheepswerven. In Alang is 70 procent al green yard. De werkgevers hebben veel geïnvesteerd om te voldoen aan de eisen. Van de vier landen waar de meeste schepen worden gesloopt, is India het verst. Bangladesh en Pakistan zullen snel volgen, anders krijgen zij geen schepen meer om te slopen. Turkije waarschijnlijk ook. Dankzij de Hong Kong-conventie hebben we veel kunnen bereiken op de werkvloer en in de arbeidsvoorwaarden. We onderhandelen nu om 120 werknemers per yard in vaste dienst te nemen, met een vast contract.”

Heeft dit invloed op de werkgelegenheid in de scheepssloopsector?

“Na de lockdown zal het aantal banen in de sector weer toenemen. Dan gaan ook de andere werven weer open. Ik denk niet dat er scheepswerven failliet zullen gaan. Hoe meer green yards er komen, hoe meer werk er is.”

Interview door Astrid van Unen

Meer info

Corona en de gevolgen voor werkenden wereldwijd

India: de vakbonden gaan de straat op