Wat gebeurt er in fonds Energietransitie & Klimaat?

Door Redactie 25 november 2021

Veiliger werken op scheepssloopwerven, empowering vrouwen in recycle-industrie & onderzoek naar de impact van klimaatverandering op werkers in de toeristensector

Fonds-Energietransisite-en-klimaat-algemeen-RoderickPolak-Jyoti.jpg

De bijdragen aan het fonds Energietransitie & Klimaat dragen bij aan verschillende doelen & groepen werkenden:

Veilig werken in scheepssloopwerven

• Werkenden op de scheepssloopwerven in India, Bangladesh en Pakistan leren in trainingen hoe ze schepen veilig kunnen ontmantelen; ​
  • Vakbonden organiseren de werknemers op de scheepsloopwerven en geven kennis over hun arbeidsrechten. Daarnaast kunnen ze leden werven zodat ze beter op kunnen komen voor de arbeidsomstandigheden van de werknemers en een sociale dialoog met overheid en werkgevers voeren over hoe de situatie te verbeteren;

Empowering vrouwen in recycle-industrie

• Vrouwen in de recycle-industrie van de scheepssloop in India worden georganiseerd, hun arbeidsomstandigheden worden verbeterd en ze worden getraind hoe ze veilig omgaan met de materialen waarmee ze werken, zoals giftige stoffen;
  • Coöperaties van vrouwen worden opgericht. In de recycle-industrie is sociale dialoog met werkgevers complex omdat er veel verschillende soorten werkgevers zijn. Daarom zet SEWA in op het oprichten van een coöperatie van vrouwen die hun eigen werkgever zijn.

Onderzoek naar de impact van klimaatverandering op werkers in de toeristensector in Nepal

• Onderzoek naar situatie van vrouwen in de recycle-industrie in Bangladesh en Pakistan.

COVID-19

De COVID-19-pandemie heeft in de Zuid-Aziatische landen gezorgd voor een complete lockdown van alle economische activiteiten voor twee en een halve maand. Duizenden arbeiders, veelal binnenlandse arbeidsmigranten, werden werkloos. Hierdoor zijn ook veel geplande projectactiviteiten tussen januari en juni 2021 uitgesteld. Bijeenkomsten hebben we virtueel georganiseerd, en fysiek als het kon. Een groot deel van de zorg ging uit naar het helpen van leden (en hun families) die door de pandemie in de problemen waren geraakt. De vakbond is soms de enige instantie waar mensen in nood terecht kunnen. Door ons fijnmazige netwek is een groot bereik gerealiseerd.

Sustainable Development Goals (SDG)

Via dit fonds draag je ook bij aan: SDG 13: Klimaat actie | SDG 8: Eerlijk werk