Kamerleden bezoeken partner Mondiaal FNV in Bangladesh

Door Redactie 27 februari 2023

Op 27 februari bezoekt een delegatie van de Tweede Kamer kledingfabriek Hoplun, waar een vakbondspartner van Mondiaal FNV actief is. Kamerleden krijgen een rondleiding en gaan in gesprek met vakbondsleden. Het bezoek laat zien hoe belangrijk vakbonden zijn om de kledingindustrie vooruit te helpen. Ook laat het zien tegen welke barrières de vakbeweging aanloopt en waarom wetgeving nodig is om voor betere arbeidsomstandigheden te zorgen.

Update 21/3/2023: Opiniestuk in Nederlands Dagblad

Vakbondsleider Nazma Akter uit Bangladesh en collega Ruben Korevaar pleiten naar aanleiding van dit bezoek voor een wet voor internationaal, maatschappelijk verantwoord ondernemen in het Nederlands Dagblad

Hoge werktevredenheid

Zes Kamerleden brengen een bezoek aan Hoplun, een kledingfabriek met 6 vestigingen, 7038 werknemers en leverancier aan onder andere aan H&M, C&A en Hunkemöller. Tussen de vakbond en het management vindt gestructureerd overleg plaats en is een cao vastgesteld. In de cao is onder andere opgenomen dat een salaris van 10% boven het minimumloon wordt betaald. Daarnaast is kinderopvang en medische zorg geregeld. Bij het vaststellen van de werktijden wordt rekening gehouden met de reistijd, bijvoorbeeld in periodes dat het buiten erg heet is. Een groot deel van de leidinggevenden is vrouw en de doorstroom naar hogere functies voor kledingarbeidsters wordt actief gestimuleerd. Al deze interventies maken het personeelsverloop laag en de werktevredenheid hoog. Een win-win voor zowel personeel als bedrijf.

Betere arbeidsvoorwaarden dankzij vakbond

Hoplun is een voorbeeld van een fabriek waar de vakbond successen heeft behaald. Helaas is dat in veel andere fabrieken niet het geval. Vakbondswerk in Bangladesh is gevaarlijk. Vakbondsleden worden vaak opgepakt of zelfs vermoord, alleen omdat zij opkomen voor hun rechten. Minder dan 2% van de werknemers in Bangladesh is lid van een vakbond. Naast vakbondsvrijheid, staan ook andere arbeidsrechten onder druk. De lonen in Bangladesh zijn te laag om van rond te komen, mensen maken vaak (onbetaalde) overuren en kledingfabrieken zijn tien jaar na Rana Plaza nog steeds niet allemaal veilig. Nazma: “Als vakbond doen wij wat we kunnen om arbeidsomstandigheden te verbeteren maar onze invloed is beperkt. Internationale bedrijven moeten hun invloed aanwenden om te zorgen dat omstandigheden in fabrieken verbeteren. Vrijwillige initiatieven hebben onvoldoende verbetering gebracht dus het is tijd voor wetgeving in de landen waar de kleding wordt ingekocht.”

Wetgeving voor verantwoord ondernemen is nodig

Mondiaal FNV pleit al lange tijd voor een wettelijke zorgplicht voor bedrijven, ook wel IMVO-wetgeving genoemd: regels voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zoals Nazma hierboven al aangeeft: echte verbetering moet van twee kanten komen. Ook kledingmerken hebben een belangrijke rol in het garanderen van mensenrechten als vakbondsvrijheid. Daarom adviseert Mondiaal FNV bedrijven bij het versterken van hun due diligence op het gebied van mensenrechten en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in hun toeleveringsketen. Mondiaal FNV werkt samen met vakbonden en arbeidsorganisaties aan een sterkere onderhandelingspositie en een succesvolle sociale dialoog.  Dit gebeurt zowel op fabrieks- als op sectorniveau. In Bangladesh wordt dit jaar onderhandeld over het sectoraal minimumloon van de kledingsector voor de komende 5 jaar. Mondiaal FNV ondersteunt de vakbonden ter plekke om het niveau te verhogen naar dat van een leefbaar loon.

STITCH: Sustainable Textile Initiative: Together for Change

De werkzaamheden in Bangladesh maken onderdeel uit van het STITCH programma. STITCH is een coalitie van zes vakbonden en maatschappelijke organisaties: Mondiaal FNV, CNV Internationaal, Fair Wear Foundation, Ethical Trading Initiative, Cividep en CDI. Tezamen hebben we toegang tot alle belangrijke spelers in internationale waardeketens, van vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties tot leveranciers, werkgeversorganisaties, merken en lokale overheden. STITCH komt op voor betere arbeidsomstandigheden en naleving van arbeidsrechten door o.a. capaciteitsopbouw, samenwerking met lokale vakbonden aan sociale dialoog en collectieve onderhandeling, samenwerking met kledingmerken aan verantwoord (inkoop)beleid en pleiten voor een wettelijke zorgplicht voor bedrijven.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.