Gokaldas Exports blijft vakbonden intimideren in India

Door Redactie 22 juli 2020

Indiase naaisters vechten al meer dan een maand voor hun baan. Ze verdienen minder dan 4,5 dollar per dag voor de productie van kleding voor H&M, Gap en Adidas. Kledingfabrikant Gokaldas Exports heeft 1200 naaisters illegaal ontslagen in de enige fabriek waar vakbondsleden werken. Dit meldt de internationale vakbond IndustriALL. De vakbond is een steunactie begonnen.

Actie van IndustriALL tegen unionbusting door Gogaldas Exports, toeleverancier India voor H&M

Foto: Actie van IndustriaLL

Gokaldas Exports bezit 20 fabrieken. Op 8 juni kondigde het management ontslag aan van alle naaisters in de enige fabriek waar vakbondsleden werken. Fabrieken die meer dan 100 arbeiders in dienst hebben moeten vooraf toestemming vragen voor ontslag aan de regering. Het gaat om 1200 werkneemsters, dus zij mogen niet zomaar ontslagen worden. Diezelfde avond begonnen de naaisters een sit-in bij de bedrijfspoorten, die nog steeds aan de gang is. De lokale vakbond Unions United is bezig om te bemiddelen.

Management niet bereid om oplossing te zoeken

Tijdens het massaontslag was de Zweedse modegigant H&M de enige koper. Het management van Gokaldas weigerde de vergaderingen bij te wonen die waren bijeengeroepen door een comité dat bestaat uit vertegenwoordigers van H&M en IndustriALL. Pas na een maand woonde het management van Gokaldas Exports een vergadering van het comité bij, maar weigerde enige toezegging te doen en toonde zich ook niet bereid om de kwestie met de vakbond op te lossen. Het management heeft werknemers onder druk gezet om ontslag te nemen. Er zijn opnames van managers die aankondigen dat de fabriek niet opnieuw zal worden geopend en dat werkneemsters alleen hun rechten kunnen krijgen als ze ontslag nemen.

Gokaldas Export zet werknemers onder druk

Werknemers die gedwongen werden ontslag te nemen, hebben de vakbond geïnformeerd over de druk waaraan ze zijn blootgesteld. Sinds de NMC-bijeenkomst zijn vertegenwoordigers van Gokaldas Exports van dorp naar dorp gegaan waar de werkneemsters wonen, om hen onder druk te zetten ontslag te nemen en te dreigen hun rechten ontzeggen, tenzij ze ontslag nemen. Met steun van de dorpsleiders zijn de vakbondsleden erin geslaagd de druk van het management te weerstaan.

Schending van vrijheid om lid te zijn van een vakbond

IndustriALL-voorzitter Valter Sanches zegt: “Gokaldas Exports schendt de internationale arbeidsnormen. Het is een duidelijke schending van de vrijheid van vakvereniging, de hoeksteen in onze overeenkomst met H&M, en dus een duidelijke schending van de overeenkomst zelf. IndustiALL zal nooit vakbondsintimidatie tolereren. We zijn ​​volledig solidair met de dappere arbeiders die gedurende meer dan een maand weerstand hebben geboden aan allerlei soorten druk tijdens de COVID-19 crisis om hun banen, salarissen en hun vakbond te verdedigen.”

IndustriALL zal contact opnemen met alle merken die samenwerken met de fabrieken van Gokaldas Exports, waaronder H&M, C&A, Marks & Spencer, Gap, Adidas en Bestseller. De sectorbond zegt ervoor te zorgen dat de fundamentele arbeidsrechten van de werknemers volledig worden gerespecteerd. Onderaan deze pagina staan ​​links naar video's van de managers van Gokaldas Exports, die naar de dorpen van de werkneemsters gaan om hen te dwingen ontslag te nemen.

Steunactie voor werknemers

Help mee om de arbeiders van Gokaldas te steunen in hun strijd voor hun levensonderhoud. Klik op deze link, scroll naar beneden en download poster, neem je foto erbij en post deze op sociale media. Vergeet niet om IndustriALL te taggen en de hashtag #GarmentWorkersNeedUnions te gebruiken.

Bron: IndustriALL - Gokaldas exports continues union busting in India