Filmvertoning Mondiaal FNV op Movies that Matter Festival 2023

Woensdag 29 maart 17:30-19:30

Door Redactie 20 maart 2023

Mondiaal FNV nodigt jullie uit voor een avond, die in het teken staat van internationaal vakbondswerk, op het Movies that Matter Festival in Filmhuis Den Haag. We beginnen met een vertoning van de film The Golden Thread. Hierna volgt een nagesprek waarin de belangen van internationaal vakbondswerk en een eerlijke transitie worden uitgelicht.

Over de film

De film is een visueel spectaculair portret van een jutefabriek in West-Bengalen. In prachtig gecomponeerde shots volgen we de gehele productieketen, van het snijden van het riet bij de rivier tot het weven in de enorme fabriek. Ooit was deze onderdeel van een bloeiende industrie, maar inmiddels zijn de machines een eeuw oud en loopt de fabriek op haar laatste benen.

Tussendoor ontmoeten we de werkers tijdens hun lunchpauze. Een flamboyante man is in de avonduren zanger. Een oudere man verdient wat bij als genezer en rookt marihuana om de dag door te komen. Jongeren, sommigen nog kinderen, praten over manieren om meer geld te verdienen – misschien in het leger. Ondertussen probeert de vakbond de werkers te verenigen voor een hoger minimumloon.

Sprekers

• Luisa Moreno Ruiz is beleidsmedewerker bij Mondiaal FNV op het gebied van Just Transition en palmolie. Daarnaast heeft Luisa jarenlange ervaring met vakbondsopbouw als organiser bij vakbond FNV.
  • Zamaney Menso is lid van het dagelijks bestuur van Mondiaal FNV en daarnaast werkzaam als (internationaal) vakbondsbestuurder in de sector bouwen & wonen bij FNV. Ze heeft jaren ervaring met onderhandelen met werkgevers en activeren van werknemers.
  • Nishtha Jain is een Indiase filmregisseur en producent die bekend staat om haar documentaires als Gulabi Gang, Lakshmi and Me en City of Photos. Haar films bevragen geleefde ervaringen op het snijvlak van gender, kaste en klasse. Ze verkennen het politieke in het persoonlijke en leggen de mechanismen van privileges bloot.

Het nagesprek wordt gemodereerd door Lynn Zebeda. Het nagesprek is in het Engels.

• Voor de ontvangers van de nieuwsbrief

Stuur een email naar Edu.Brooke@fnv.nl als je geïnteresseerd bent om deel te nemen.

Let op: er zijn een beperkt aantal vrij kaarten beschikbaar dus op=op

•   Wil je nog anderen uitnodigen of meer informatie over de avond zelf?

Op deze pagina staat het hele programma en een link om tickets te kopen.

Waar moet je zijn?

Datum: 29 maart 2023

Aanvang: van 17.30 tot 19.30 uur

Locatie: Filmhuis Den Haag, Spui 191, 2511 BN Den Haag

Over Movies that Matter

Movies that Matter Festival loopt van 24 maart t/m 1 april in Den Haag. Movies that Matter toont films met een mensenrechtenthema en biedt daarbij verdiepende programma’s aan.

Bekijk het volledige programma op www.moviesthatmatter.nl