Vijf gouden werftips

Om ontspannen en effectief te werven

Wil jij graag anderen uitnodigen voor een FNV-lidmaatschap? Maar weet je niet zo goed hoe je dat aanpakt? Met deze vijf gouden werftips helpen we jou op weg!

1. Weet met wie je wilt praten en wat diegene beweegt

Zijn er collega’s, vrienden of familieleden die enige belangstelling hebben voor de vakbond? Of die veel baat zouden hebben bij een lidmaatschap, vanwege de werksituatie of loopbaanfase waarin ze zitten? Breng deze mensen voor jezelf in kaart en bedenk welke voordelen een lidmaatschap voor ze heeft.

Wil jij weten wat alle voordelen van het lidmaatschap zijn? Download dan onze flyer met de zeven voordelen van het lidmaatschap of bekijk onze voordelenpagina.

2. Kies een goed moment om het gesprek aan te gaan

Spitsuur thuis of op het werk is meestal geen goed moment om over een lidmaatschap te praten. Kies een tijdstip waarop je ruimte hebt om met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren. Ook een goed moment: wanneer de FNV een succes heeft geboekt. Bijvoorbeeld vlak nadat een cao is afgesloten. Of de dag waarop de loonsverhoging ingaat die FNV voor elkaar heeft gebokst.

3. Stel de ander centraal

Vertel niet alleen zelf over de vakbond, maar laat je collega of vriend ook spreken en luister actief. Stel open vragen, deze beginnen vaak met w of h: Wat vind jij van ...? Hoe heb je dat aangepakt? Hoor ook de bezwaren aan. Probeer de ander ook te laten vertellen wat hij of zij goed vindt aan een lidmaatschap. Haak hierop in met je eigen verhaal.

Actief luisteren helpt je ook om goed om te gaan met bezwaren van anderen. Lees hier hoe je van bezwaren kansen kan maken tijdens het werven.

4. Een positieve uitstraling en een positief verhaal

Als je toont dat je trots bent op de FNV en je straalt enthousiasme uit, dan gaat werving makkelijk. Vertel ook een kort en positief verhaal over waarom iemand zich bij de FNV zou willen aansluiten. En wat diegene daar aan heeft. Je kan hierbij putten uit je eigen ervaringen.

Lees hier ook onze tips voor non-verbale communicatie tijdens het werven. Of hoe jij het FNV-verhaal het beste aan anderen kan vertellen.

5. Durf te vragen

Hoe meer personen je vraagt om lid te worden, hoe meer nieuwe leden je werft. Als iemand toch nee zegt, is het helemaal niet erg. Alleen al door te vragen en het FNV-verhaal te vertellen, heb je de vakbond al zichtbaarder en persoonlijker gemaakt.

Dit zeggen onze leden:

Rudy (57)

"Ga persoonlijk in gesprek met mensen. Een praatje bij de koffieautomaat is een handig startpunt. Geef een voorbeeld waar de bond je bij geholpen heeft. En schrijf mensen die echt interesse hebben ter plekke in met je telefoon of via je iPad of computer. Zo gaan mensen zich niet alsnog bedenken."

Froukje (48)

"Ik ga anderen niet pushen, maar ga het gesprek aan vanuit nieuwsgierigheid. Ik vertel met passie over mijn werk en dat vinden mensen inspirerend. En ik leg altijd uit waar de ander dankzij de vakbond van profiteert. En waarom een vakbond nodig is: je bent veel sterker als je met veel mensen bent."

Ingrid (52)

"Praat over FNV-acties en zaken die de FNV doet die het journaal halen met collega’s. En luister naar wat ze beweegt om wel of juist niet mee te doen met acties. Vertel wat de FNV doet en voor hen kan doen. Betrek ze bij deze gesprekken, vooral als ze nog geen lid zijn. Ook is aanwezig zijn, bereikbaar zijn, belangrijk. Zo weten mensen waar ze terecht kunnen."

Anil (39)

"Vertel je verhaal! Niet perse met het doel om direct leden te werven, maar om je visie op het werk te verduidelijken. Zelf probeer ik zoveel mogelijk bij mezelf te blijven en collega's niet te vertellen waarom ze lid moeten worden, maar waarom ik zelf lid ben geworden en wat voor mij belangrijke punten waren en nog steeds zijn."

Nodig een ander uit

Heb jij na het lezen van dit verhaal zin gekregen om je collega’s, vrienden of familie te wijzen op een FNV-lidmaatschap? Wacht dan niet langer en nodig ze uit!

Ik nodig een ander uit