Onterechte ziekmelding

Ben jij na een periode van ziekte weer aan de slag gegaan? Dan kan het zomaar zijn dat je werkgever je administratief voor 1% ziek houdt. Dit gebeurt steeds vaker. Vaak weet jij dit als werknemer helemaal niet.

Administratieve truc

Waarom meldt jouw werkgever je voor 1% ziek? Het is een administratieve truc die je werkgever gebruikt om je te ontslaan. Als je voor een klein percentage ziek bent gemeld, ben je in theorie voor een deel arbeidsongeschikt. Na 87 weken kan je werkgever een ontslagvergunning aanvragen.

Onterecht ziek gemeld, wat nu?

Kom je erachter dat je onterecht bent ziek gemeld? Laat in een brief of e-mail aan je baas weten dat je het niet eens bent met de onterechte ziekmelding. In je reactie schrijf je dat je je gangbare werkzaamheden verricht en er dus vanuit gaat dat je volledig hersteld bent verklaard. Is je werkgever het niet met je eens? Dan moet hij dat officieel aan je laten weten in een reactie op jouw brief.

Stuur je werkgever een brief

Om je te helpen heeft de FNV een voorbeeldbrief voor onterechte ziekmelding opgesteld. Vul de benodigde informatie in en stuur de brief naar je werkgever.

Werkgever weigert betermelding

Blijft je werkgever weigeren je betermelding te accepteren? In dat geval adviseert de FNV het volgende:

1

Laat weten wat je verpleegadres is en op welk telefoonnummer je bereikbaar bent.

2

FNV helpt je graag met het aanvragen van een deskundigenoordeel bij het UWV. Een deskundige van het UWV geeft antwoord op de vraag of je voor 100% aan het werk bent. En er wordt meteen gekeken of jouw baas genoeg heeft gedaan aan jouw re-integratie.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!