Toekomst van het spoor
Het rommelt al jaren op het Nederlandse spoor. Denk aan het Fyra debacle en het geklungel rond de aanbesteding in Limburg. Het kabinet heeft vier toekomstscenario's uitgewerkt voor de herinrichting van het Nederlandse spoornetwerk. De definitieve keuze voor één van deze scenario's wordt genomen na de verkiezingen van maart 2017. Een beslissing die verstrekkende gevolgen kan hebben voor jou als spoormedewerker.
Stop de uitverkoop van NSSnel naar
Toekomstscenario's
Scenario 1
Rechtstreekse gunning van het gehele spoornetwerk aan NS. Hieronder vallen zowel het huidige hoofdrailnet als het vervoer over de gedecentraliseerde lijnen. Met dit scenario keert de oude situatie van voor de marktwerking weer terug.
Scenario 2
Rechtstreekse gunning van het hoofdrailnet aan NS, en openbare aanbesteding van de gedecentraliseerde lijnen. Dit scenario is hetzelfde als de huidige situatie op het spoor.
Scenario 3
Openbare aanbesteding van het gehele spoorwegnetwerk aan (private) vervoersmaatschappijen. Dit is het eerste scenario dat uitgaat van volledige marktwerking waarbij dus niks rechtstreeks aan NS wordt gegund.
Scenario 4
Openbare aanbesteding van het gehele spoorwegnetwerk aan (private) vervoersmaatschappijen. Het spoorwegnetwerk wordt in verschillende delen opgesplitst. Daarnaast wordt gekeken bij welke partij de stations worden ondergebracht. Er wordt hier niks rechtstreeks aan NS gegund.
Voorkeur FNV Spoor
Welk scenario is nou het beste voor reizigers en spoormedewerkers?
Als het aan FNV Spoor ligt valt de keuze op scenario 1. Spoor is een nutsvoorziening en is dus openbaar vervoer. Wij zijn voor een integrale benadering van spoor voor de beste operationele prestaties. Wij zijn tegen marktwerking.