Stakingen metaal breiden zich maandag uit naar Friesland en Drenthe

Door Redactie 22 januari 2021

Maandag leggen ook in Friesland en Drenthe de medewerkers in de metalektro het werk voor 24 uur neer. Onder meer bij Trivium, Royal de Boer, Jongia en De Wulff wordt gestaakt uit protest tegen de opstelling van werkgeversorganisatie FME in de onderhandelingen voor een nieuwe cao.

Wilma Nieveen, bestuurder FNV Metaal: ‘Door corona geen actiebijeenkomsten met podia en sprekers. Dat is minder sfeervol staken, maar we zien dat het geen effect heeft op de actiebereidheid.’

Estafettestakingen

De stakingen in Friesland en Drenthe zijn onderdeel van 24- en 48-uursstakingen in het hele land. Donderdag startten de estafettestakingen bij meerdere bedrijven in de regio’s Rotterdam en Eindhoven. Sindsdien hebben zich al meer dan 2000 stakers ingeschreven. De stakingen gaan in ieder geval de komende weken nog door. Nieveen: ‘Of we stoppen eerder als de FME aan onze eisen tegemoet komt.’

Vermindering koopkracht

Vakbonden en werkgevers zijn sinds september in gesprek over een nieuwe cao Metalektro. Tot nu toe bieden de werkgevers een loonsverhoging van 2,25 procent over twee jaar. Dat is ongeveer 1,1 procent per jaar. ‘Die loonsverhoging zorgt voor vermindering van koopkracht. Wij willen een loonsverhoging die eer doet aan de enorme inzet van de werknemers in deze sector’, aldus Nieveen.

Geen overeenstemming

Naast loon is er geen overeenstemming over maatregelen voor een betere werk-privébalans en voor eerder stoppen met werken. De bonden willen ook meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En voor jongeren wil de FNV dat de salarisschaal op leeftijd verdwijnt. ‘Je moet betaald worden naar het werk dat je doet en de ervaring die je hebt. En dus niet, omdat je wat jonger bent, een lager salaris krijgen’, aldus Nieveen.

160.000 mensen

De metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen 160.000 mensen die werken bij bedrijven als IHC, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania. Donderdag begon de stakingsestafette bij onder andere ASML, DAF, Fokker en Thyssen Krupp. Vrijdag wordt bij Scania gestaakt en maandag ook in Drenthe bij Trivium, Fokker en Buig Centrale Steenbergen in Hoogeveen. Alle stakingen worden coronaproof georganiseerd. Stakers worden opgeroepen zich in te schrijven in een speciale Staakstraat, waar ze met de auto doorheen kunnen rijden.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.