Opinie: Resterende politieke pensioenproblemen oplossen

door A.P. van Dijk, Drachten

Door Redactie 22 juli 2020

Vakbonden hebben een akkoord bereikt waarin de veel te snelle stijging van de AOW-leeftijd wordt afgeremd, de boete op 3 jaar eerder ophouden dan de AOW-leeftijd wordt opgeheven, er een pensioensysteem komt zonder de (arm)rekenrente van de overheid die ertoe geleid heeft dat pensioenen niet geïndexeerd werden of zelf verlaagd ondanks dat de pensioenvermogens verdubbeld zijn in 10 jaar tijd.

Pensioenopbouw gaat over naar nieuw pensioen

Door de SP wordt gesteld dat er rechten worden afgepakt als de werknemers en gepensioneerden van het huidige pensioenstelsel naar het nieuwe pensioenstelsel gaan in 2026.

Volgens mij een nepprobleem. Je gaat met hetgeen je aan pensioenrecht hebt opgebouwd over naar het nieuwe systeem. Niks afpakken. Bovendien is er collectief vetorecht door de deelnemersraden per pensioenfonds. Ook zal met vakbonden en werkgevers overeenstemming bereikt moeten worden per pensioenregeling.

Overgangsperiode heeft problemen

Het echte probleem zit hem in de periode tot aan het overgaan, uiterlijk 2026, naar het nieuwe systeem. Tot het overgaan blijft de rekenrente bestaan. Daarna niet meer. De rekenrente die tot de theoretisch lage dekkingsgraad leidt, komt omdat ervan uitgegaan moet worden, van de overheid, dat er geen rendementen gemaakt worden. In 2020 en 2021 geldt niet de dekkingsgraad vereiste van 104,5%, maar een vereiste van 90% op grond van bijzondere economische omstandigheden. Vanaf 2022 tot aan 2026 geldt echter weer 104,5%. De dekkingsgraad wordt gemeten op 31 december van elk jaar. Voor alle duidelijkheid, in andere landen geldt een hogere rekenrente dan in Nederland. De geest van Colijn en professor Oud (oprichter van de VVD) waart hier nog steeds rond.

Oplossing

Het ligt voor de hand dat politici en vakbonden het voortzetten van deze verlaagde dekkingsgraad, of het toepassen van de toekomstige regels zonder rekenrente van minister Koolmees eisen tot aan het overgaan naar het nieuwe systeem. De bijzondere economische omstandigheden zijn immers onveranderd of in toenemende mate van toepassing.

Koolmees/Dijsselbloem spannen paard achter de wagen

Door de commissie Dijsselbloem is geadviseerd om de rekenrente nog lager te maken. Het advies is overgenomen door minister Koolmees. Dat advies leidt ertoe dat er ook een probleem is met de pensioenpremies, die moeten volgend jaar fors verhoogd worden. Iets wat de problemen veroorzaakt door de corona crisis verergert in plaats van vermindert.

Minister moet resterende compensatie betalen

En dan is er nog het probleem dat een (klein) deel van de werknemers niet voldoende gecompenseerd wordt voor de gevolgen van afschaffing van de wettelijke pensioenopbouw. De politiek schaft die af, of te wel tijdens het spel wijzigt de regering de spelregels. Het is niet meer dan redelijk dat Koolmees de resterende compensatie betaalt.

Resterende politieke obstakels opruimen

Het zijn de politieke partijen die in meerderheid de veel te lage rekenrente handhaven, waardoor het kortingszwaard boven werknemers en gepensioneerden blijft hangen. Het zijn de politieke partijen die de wettelijke doorsnee pensioenopbouw (een gelijk percentage opbouw van het loon, of je nu oud of jong bent) afschaft en, tot nu toe, niet bereid zijn de schade te compenseren. Tijd voor verandering. Politieke partijen zijn de oorzaak van pensioenproblemen. Tot aan de overgang naar het nieuwe pensioensysteem zonder rekenrente, moet er niet gekort worden. Pas de regels van het nieuwe systeem waarover overeenstemming is, alvast toe. Ook moet het (kleine) deel van de werknemers van 35 jaar en ouder, dat door het wijzigen van wettelijke spelregels tijdens het spel erop achteruit zou gaan, door de regering gecompenseerd worden.

A.P. van Dijk, Drachten