Rechtszaak tegen bloedzakkenproducent Fresenius over sociaal plan

Door Erna Bosschart, 03 april 2020

Door Redactie 3 april 2020

De FNV spant een rechtszaak aan tegen bloedzakkenproducent Fresenius HemoCare in Emmer-Compascuum. FNV eist dat Fresenius het lopende sociaal plan 2016-2021 nakomt. Het bedrijf wil de vijftig boventallige medewerkers slechts een fractie bieden van de al in 2015 gemaakte afspraken.

Fresenius heeft deze medewerkers op 12 december 2019 boventallig verklaard. Het met het bedrijf eerder overeengekomen Sociaal Plan 2016-2021 is nog van kracht. Die afspraak loopt door tot 1 oktober 2021. Fresenius weigert dit sociaal plan echter toe te passen, ondanks aanmaningen van de FNV. ‘Daarom heeft de FNV op 13 maart een kort geding aangespannen bij de rechtbank in Assen’, vertelt Janwillem Compaijen, FNV bestuurder Procesindustrie. Op 2 april is de FNV een bodemprocedure bij dezelfde rechtbank gestart (zie inhoud dagvaarding).

100 miljoen

‘Onze leden hebben in september 2015 twee weken gestaakt om een fatsoenlijk sociaal plan te krijgen. Daardoor staat in dit sociaal plan een goed werk-naar-werk-traject en ook een ontslagvergoeding met een C-factor kantonrechterformule van 1,3. Fresenius heeft uit winstbejag de bloedzakkenlijnen verplaatst naar de Dominicaanse Republiek. De productie van sondevoeding wordt vanuit Duitsland naar Nederland verplaatst. De kosten van die operatie bedragen 100 miljoen. Maar hun boventallige werknemers willen ze vervolgens niet conform de afspraken betalen, maar slechts een schijntje daarvan geven’, zegt Compaijen

Afspraken

De overplaatsing van werknemers die bloedzakken produceerden naar de nieuwe afdeling sondevoeding vindt plaats gedurende de periode 2019-2025. ‘De boventallig verklaarde medewerkers willen hun baan natuurlijk het liefste behouden, maar als dat dan niet lukt, vragen zij wel van het bedrijf dat het zich aan de met hen gemaakte afspraken houdt’, aldus Compaijen. Fresenius gaf overigens al in 2019 aan dat zij de overeengekomen ontslagvergoeding willen verlagen richting de sinds 1 januari 2020 door de WAB verslechterde transitievergoeding.

Spoedeisend

Door het coronabeleid liggen de rechtbanken sinds 16 maart vrijwel stil. Alleen spoedeisende zaken worden afgewikkeld. Compaijen: ‘Fresenius zet het sociaal plan opzij en plaatst mensen nu al in nieuwe functies. Het gaat er niet fris aan toe. We hopen dan ook de rechtbank hier voldoende spoedeisend belang in ziet en dat de zaak zo snel mogelijk wordt behandeld.’