Opinie: Werknemers onder vuur in de WAB

door kaderlid Anne van Dijk

Door Redactie 12 februari 2020

Werknemers onder vuur in Wet Arbeidsmarkt in Balans en bij commissie Borstlap.

Ondanks dat Nederland kampioen onzeker werk is door gebrek aan wetten en toezicht, hanteert de huidige regering de stelregel dat als je de werkgevers beperkt je de positie van de werknemers ook moet verslechteren. Een misvatting. De slechte contracten, de onderbetaalde ZZP’ers en arbeidsmigranten zijn veroorzaakt door slechte wetgeving, te weinig onderzoek. De goedkope arbeid heeft als bijeffect dat er veel te weinig geïnvesteerd wordt in verbetering van de machines. De arbeidsproductiviteit verbeterd al een aantal jaren niet of nauwelijks.

WAB

In de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) heeft de regering doorgevoerd per 1-1-2020 dat werkgevers, met bij elkaar gesprokkelde verschillende redenen, ontslagen van werknemers via de kantonrechter kunnen bewerkstelligen. Verder worden tijdelijke contracten mogelijk gedurende 3 jaar in plaats van 2 jaar. De wettelijke ontslagvergoeding is drastisch verlaagd, vooral voor werknemers ouder dan 50 en langer dan 10 jaar in dienst. Wat wel positief is dat flexibele contracten tot een hogere WW-premie leiden voor de werkgevers. Terecht. De werkgevers laten immers steeds werknemers in de WW afvloeien. Uiteraard schreeuwen de werkgevers moord en brand. Werkgevers zijn verslaafd geraakt aan de slechte contracten voor werknemers. Deze verslaving heeft als bijeffect dat er te weinig geïnvesteerd wordt waardoor de arbeidsproductiviteit niet stijgt.

Vakbonden krijgen gelijk

De commissie Borstlap heeft inmiddels ook een advies uitgebracht over de arbeidsmarkt. De commissie constateert terecht dat in Nederland slechte contracten voor werknemers uit de bocht gevlogen is. Vakbonden krijgen wat dat betreft gelijk. De commissie adviseert om de 3 jaar waarin je tijdelijke contracten kunt krijgen weer op 2 jaar te stellen; ZZP’ers zijn werknemers, tenzij aangetoond kan worden dat zij werkelijk zelfstandig zijn en niet afhankelijk van één werkgever. Echter de commissie Borstlap gaat mank aan de misvatting dat als je de doorgeslagen cultuur van slechte contracten aanpakt je ook de positie van werknemers in dienst bij een werkgever moet verslechteren. Zo vindt de commissie dat werkgever het aantal uren dat een werknemer in dienst is eenzijdig moet kunnen verlagen en ook de plaats waar gewerkt wordt en het soort werk eenzijdig moet kunnen veranderen. Als deze misvatting doorgaat worden werknemers rechtelozer. Hun contract kan eenzijdig verlaagd worden qua aantal betaalde uren. Bovendien kunnen zij van hot naar her verplaatst worden.

Wat er volgen mij moet gebeuren om de "arbeidsmarkt" te verbeteren is dat:

*          geen ontslag met gesprokkelde redenen;

*          geen eenzijdige wijzigingen van aantal uren en plaats waar gewerkt
            wordt;

*          de periode van 2 jaar handhaven;

*          de CAO (gelijk loon voor gelijk werk) voor mensen in dienst maar ook
            voor uitzendkrachten en ZZP’ers toepassen;

*          De inspectie SZW (vroegere arbeidsinspectie) uitbreiden en veel meer
            controles laten uitvoeren en bij overtredingen forse boetes opleggen;

*          Herinvoering van de uitzendvergunning waarbij die niet toegekend
            wordt aan malafide uitzendbureaus respectievelijk ingetrokken wordt
            bij overtreding van arbeidsvoorwaarden en wettelijke voorzieningen;

*          arbeidsongeschiktheid verzekeringen en pensioen wettelijk verplicht
            worden voor zowel in dienst zijnde personeel als voor ingeleend
            personeel.

*          herinvoeren van de hogere ontslagvergoeding.

A.P. van Dijk, Drachten.