Opinie: Geld voor vakscholing moet naar werknemers

Werkgevers sluiten vaak oudere werknemer uit van scholing

Door Redactie 13 mei 2019

Werkgevers sluiten vaak oudere werknemer uit van scholing

Geld voor vakscholing moet naar werknemers.

Kortgeleden werd met de nodige ophef een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat werkgevers oudere werknemers uitsluiten van scholing. Dezelfde oudere werknemers die gedwongen worden veel langer door te werken dan in de ons omringende landen.

Inzet vakbonden

Vakbonden proberen in cao’s voor elkaar te krijgen dat de werknemers zelf de scholingsdagen mogen toepassen. Als de werkgevers, zoals nu het vaak het geval is, daarover gaan, dan wordt niet breed geschoold maar alleen in het veronderstelde directe belang van het bedrijf. Bovendien worden oudere werknemers vaak uitgesloten, wat in het recente onderzoek is bevestigd.

Vakbonden proberen ook bij subsidiegevers zoals de provincie duidelijk te maken dat geld voor scholing niet naar de werkgever maar naar de werknemers moet gaan. Ook hier stuiten vakbonden op weerstand. Het lijkt er op dat politici niet beseffen dat werkgevers niet de maatschappij, maar het directe winststreven voorop stellen.

Werkgevers gaan scholing tegen

Het zijn niet de werknemers maar de werkgevers die scholing tegengaan. Ook uitzendkrachten en werknemers met tijdelijke dienstverbanden krijgen minder scholing. Het kortetermijnbelang van werkgevers waaronder de hang naar slechte contracten, maakt dat vakscholing het kind van de rekening is. Dat moet anders. Subsidiegeld moet naar de werknemers en niet naar de werkgevers gaan.

A.P. van Dijk, Drachten.