Faillissement Buurtsupport Emmen

Wat is nu de stand van zaken?

Door Redactie 8 april 2020

Ons systeem laat niet precies zien wie er te maken heeft met Buurtsupport Emmen dus wellicht is deze mail niet voor jou bestemd maar het leek ons toch belangrijk om even wat vanuit de FNV te laten horen over de situatie bij Buurtsupport.

Coronamaatregelen:

Allereerst bereikte ons vorige week vanuit een aantal van jullie alarmerende berichten dat er op de locatie van Buurtsupport op de Jacob Lemairestraat onveilig gewerkt werd als het gaat om de RIVM-instructies. Dit hebben we opgepakt en we hebben inmiddels een antwoord van de curator: ”De instructie is gegeven dat de richtlijnen moeten worden nageleefd; wij hebben geconstateerd dat de mensen speciale kleding (witte jassen, handschoenen en mutsen) dragen en de werkplek is zodanig ingericht dat er minimaal 1,5 meter afstand is; we zullen periodiek onaangekondigd blijven controleren of de richtlijnen in acht worden genomen; mocht dit toch niet het geval zijn, dan zal vanzelfsprekend onmiddellijk actie worden ondernomen; er is overigens ook besloten om een schoonmaakbedrijf extra te laten komen voor het  schoonmaken van het sanitair en de deurklinken”.

We hopen dat er nu dus duidelijk volgens de richtlijnen gewerkt wordt. Als dit toch niet zo blijkt te zijn; geef het even door zodat wij hier actie op kunnen ondernemen.

Brieven en melden bij het UWV

Leden hebben zich gemeld met het bericht dat de brief vanuit het UWV pas afgelopen vrijdag binnen kwam en al op 8 april 2020 ingevuld terug moest zijn bij het UWV (5 werkdagen vanaf datering brief).

We hebben contact gehad met het UWV en zij hebben ons laten weten dat ze de 5 werkdagen als advies meegeven, niet als verplichting. Maar hoe sneller de aanvraagformulieren bij hun terug zijn, hoe eerder er straks uitbetaald kan worden. Dus het is in jullie eigen belang om de formulieren zo snel mogelijk terug te sturen. We adviseren voor vrijdag a.s. i.v.m. de Paasdagen.

Wat moet er zeker ingevuld zijn om vertraging te voorkomen:

1.   De juiste persoonsgegevens (naam, adres en TELEFOONNUMMER);
2.   Kopie van ID-bewijs (paspoort, ID kaart);
3.   Bankgegevens (kopie bankpas);
4.   En er moet een handtekening onder!

Het UWV heeft alle contracten en de loonstroken al in haar bezit maar vooral deze bovenstaande gegevens hebben ze nodig voordat ze de betaling klaar kunnen zetten.
Mocht je hulp nodig hebben bij het invullen dan kan dat altijd via een digitale melding bij de FNV voor een telefonisch consult met een vakbondsconsulent op: https://www.fnv.nl/service-contact/in-jouw-regio.

Of je kunt rechtstreeks contact opnemen met FNV Maatwerk (voor leden en niet-leden). Zij zijn er om begeleiding te bieden en te helpen bij praktische zaken zoals formulieren invullen en willen ook graag een luisterend oor bieden en meedenken over hoe het verder moet in de toekomst. Dit kan op e-mailadres: fnvmaatwerk.jose@gmail.com of op 06-30553559 (José) of 0591 63 40 86 (Eric)

Ook kun je je begeleider van Menso om hulp vragen bij het invullen.

Onduidelijkheid

We kunnen ons voorstellen dat er nog veel vragen zijn mocht je toevallig zelf te maken hebben met Buurtsupport en daarom deze mail. Helaas hebben wij nog geen verdere informatie over de stand van zaken waar het gaat om een mogelijke doorstart. Daarover krijgen jullie regelmatig een update van de curator. Mail vooral als je ergens mee zit en dan proberen we zo snel mogelijk een antwoord te geven. En heb je collega’s die geen lid zijn maar wel graag iets willen vragen: dat kan hoor, maar beter nog: maak ze vooral ook lid!

We wensen jullie heel erg veel sterkte in deze moeilijke periode.

Blijf gezond en groeten,
Ina von Pickartz (ina.vonpickartz@fnv.nl)
Maureen van der Pligt (maureen.vanderpligt@fnv.nl)
BESTUURDERs FNV NOORD