Opinie: Deliveroo een mooie overwinning?

door Eddy Veltink

Door Redactie 18 februari 2021

Rechter stelt FNV ook in hoger beroep Deliveroo zaak in het gelijk.

Een mooie overwinning?

Zeker, dit soort praktijken moet worden bestreden en dat heeft FNV succesvol, met veel vasthoudendheid en toewijding gedaan.

Tegelijkertijd lokt een dergelijke uitspraak van de rechter een tegenreactie uit van Deliveroo. Net als destijds met het afschaffen van de arbeidsovereenkomsten zal, naar mijn verwachting, Deliveroo een nieuwe onfrisse ‘truc’ bedenken.

Daarom ben ik van mening dat deze overwinning alleen succesvol zal blijken als de overheid nu eindelijk eens haar verantwoordelijkheid neemt. We blijven procederen tegen deze uitwassen, er ligt een kraakhelder rapport van de commissie Borstlap en toch………..

Oorverdovende stilte in Den Haag (althans op dit onderwerp).

Waarom is het van belang dat Den Haag op basis van alle bewijzen en informatie nu eindelijk eens zorgt voor een gezonde arbeidsmarkt? Heel simpel, de uitspraak laat zien hoe zogenaamde zelfstandigen worden uitgeknepen, tegen elkaar worden uitgespeeld en bij voldoende aanbod de tarieven dalen. Zie de uitspraak waaruit duidelijk blijkt hoe er wordt omgegaan met aanbod van werk en de daarvoor gestelde tarieven.

Kortom, overwinning pas op het moment dat Den Haag stopt met wegkijken en dit soort praktijken met wetgeving een halt toeroept. Ben benieuwd.

Eddy Veltink,
Bestuurder Transport & Logistiek