Column: NL alert bedrijfs-AOW

door Janwillem Compaijen

Door Redactie 10 juni 2021

Werken zullen we! En doorwerken! Geen staats-AOW met 65 meer. Door rechtse politiek volgt de AOW-datum de oplopende gemiddelde levensverwachting en dat gaan jullie steeds meer merken. In maart 2024 komt de AOW al op 67 jaar te staan en in de loop van 2025 waarschijnlijk een kwartaal hoger.

In cao’s proberen we sinds jaar en dag samen met de leden te regelen dat mensen het doorwerken ook kunnen volhouden. Hoe ouder je bent, hoe meer snipperdagen, is zo’n voorbeeld. Of een reeks ontziedagen per kwartaal vanaf een bepaalde leeftijd. Relatief nieuw is het generatiepact, zoals 80-90-100, 80% werken, 90% loon en 100% pensioenopbouw. Sinds 1 januari 2021 komt hier de afspraak zware beroepen uit het Nationale Pensioenakkoord 2019 bij: de bedrijfs-AOW (https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2021/01/fnv-zwareberoepenafspraken-definitief-door-instemm). Dan mag je maximaal 36 maanden voor je Staats-AOW-datum stoppen met werken. Dit tegen een bedrijfsuitkering van €1850 bruto per maand. Die is netto het equivalent van een AOW-uitkering. Niet heel veel en echt een minimum. Bedrijfs-AOW kan afgesproken worden tot 1 januari 2026, verder wilde de regering niet gaan.

Mooi toch, zo’n bedrijfs-AOW zou je zeggen, maar helaas blijkt in de praktijk een aantal werkgevers en hun adviseur AWVN, onderdeel van VNO-NCW, niet het beste voor hun werknemers voor te hebben. Door werknemers uit te sluiten en af te knijpen. Uit te sluiten door de regeling niet voor alle werknemers te willen maar alleen voor bepaalde ploegendiensten. Of door proberen te verhinderen dat iemand die 80-90-100 draait vervolgens met bedrijfs-AOW vertrekt. Het dieptepunt: een werknemer die na 40 jaar werken het laatste jaar 20% minder werkte, hem dan ook 20% minder van de €1845 bedrijfs-AOW mee te willen geven. Zo oneerlijk! Daar gingen we dus niet mee akkoord. Ons advies: wees op je hoede en lees conceptregelingen heel scherp. Laat je niet piepelen!

Janwillem Compaijen
janwillem.compaijen@fnv.nl