Teken de petitie zodat de importheffing op afval stopt!

Importheffing kost honderden banen en leidt tot meer CO2-uitstoot

Nederland als koploper in het verwerken van afval

Nederland loopt voorop in de technologie bij het verwerken van afval. In Nederland wordt het afval goed ingezameld en verwerkt, grotendeels gerecycled, maar ook een deel omgezet tot energie. Daarmee zijn we een voorbeeld voor de rest van Europa.

1 januari 2020

Het kabinet heft sinds 1 januari 2020 belasting op de invoer van afval uit andere landen omdat het de uitstoot van CO2 in ons land sterk wil verminderen. Daarmee wil het voldoen aan het zogeheten Urgenda-vonnis waarin de rechter heeft bepaald dat ons land meer moet doen om de emissies van schadelijke broeikasgassen terug te dringen.

Teken de petitie

Volgens (toenmalig) minister Wiebes zouden de aangekondigde maatregelen alleen worden ingevoerd als ze niet schadelijk zijn voor de werkgelegenheid en niet tot CO2-weglekeffecten zou leiden. Nu blijkt dat deze maatregelen wel degelijk gaan leiden tot verslechtering van de werkgelegenheid en tot meer CO2-uitstoot.

De FNV, ondersteund door de WENB, wil daarom dat de importheffing per 1 januari 2022 weer wordt afschaft. En dat de overheid het alternatieve plan uit de sector Afvalverwerking omarmt. Dit in het belang van het klimaat en in het belang van de werkgelegenheid in de sector. Teken jij de petitie?