Willem Noordman

Penningmeester

Willem Noordman (1954) is sinds juni 2019 penningmeester van de FNV. Noordman heeft een lange vakbondscarrière achter de rug. Daarin was hij onder andere scholingsmedewerker, cao-onderhandelaar supermarkten, manager organizing, penningmeester en hoofdbestuurder van de, destijds, grootste bond, FNV Bondgenoten.

Na de fusie van FNV Bondgenoten, AbvaKabo FNV, FNV Bouw, FNV Sport en de vakcentrale FNV tot één FNV, was Willem Noordman begin 2015 verantwoordelijk voor het samenvoegen en leiden van de nieuwe pensioenafdeling.

Van scholingsmedewerker tot lid van het hoofdbestuur

Hij begon als scholingsmedewerker, werd vervolgens bestuurder en voerde de cao-onderhandelingen in diverse sectoren, waaronder de supermarkten. Na ruim 12 jaar werd hij gekozen in het hoofdbestuur. Hij hield daarin ruim 10 jaar de functie van penningmeester.

Sinds 2011 is hij bovendien lid van het bestuur van de Pensioenfederatie, het samenwerkingsverband van Nederlandse pensioenfondsen. Van 2006 tot eind 2012 was hij werknemersvoorzitter van de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB).

Na zijn middelbare school studeerde Noordman van 1972-1976 aan de Hogeschool INHOLLAND voor Ingenieur Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, gevolgd door een studie Sociale Wetenschappen aan de Hogeschool van Amsterdam (1976-1980). In 2012 vulde hij dit aan met een Post Master Executive Pensions aan Universiteit Nyenrode.

Willems doelen voor de FNV:

‘Als oud hoofdbestuurder en penningmeester van FNV Bondgenoten vind ik dat de FNV recht heeft op een penningmeester die niet alleen zorgt voor de financiële gezondheid van de FNV, maar die ook, samen met collega’s en leden, vorm geeft aan een beleid dat de FNV sterker maakt. Ik sta voor een financieel gezonde en toekomst gerichte sterke FNV, die goede resultaten bereikt en die de machtsbalans laat doorslaan in het voordeel van werkenden en gepensioneerden.’

Verjonging

‘Verjonging is de komende jaren een absolute noodzaak. Alleen als wij een sterke positie hebben onder alle leeftijdsgroepen op de werkvloer, kunnen wij ook in de toekomst die sterke FNV zijn die werkenden en gepensioneerden nodig hebben.’

Veel werk in bedrijven

‘Georganiseerde werkenden in een sterke FNV kunnen het antwoord geven. Dat gaat niet vanzelf, daar is naast een goede strategie ook heel veel werk in bedrijven en sectoren voor nodig. En dat alles binnen een financieel gezonde FNV. Groei is de enige manier om zowel de financiële problemen het hoofd te bieden als de noodzakelijke toekomstgerichte versterking van de FNV tot stand te brengen.’

Curriculum Vitae

• Geboren op 31 december 1954 te Amersfoort. Willem woont in Haarlem en heeft een partner en een stiefdochter.
  • 1980 – 1990 Scholingsmedewerker en stafmedewerker Adviescentrum Automatisering van de FNV Dienstenbond.
  • 1990 – 1993 Landelijk bestuurder sector Zakelijke Dienstverlening bij FNV Dienstenbond. Eerste onderhandelaar in de recreatieve sectoren. Lid bestuur Bedrijfstakpensioenfonds Bioscopen.
  • 1993 – 2002 Landelijk bestuurder bedrijfsgroep Handel en tevens coördinator ‘cluster Food’ bij FNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten.
  • 2002 Stichting Academische Opleidingen Groningen (RUG): postdoctorale leergang Verandermanagement.
  • 2002 – 2013 Penningmeester en lid van het Hoofdbestuur van FNV Bondgenoten. Sinds 2006 verantwoordelijk voor beleid Pensioenen.
    - Penningmeester van FNV Huisvesting en FNV Vastgoed
    - Voorzitter van Gemeenschappelijk BeleggingsFonds (GBF) FNV
    - Werkgeversvoorzitter Pensioenfonds FNV tot liquidatie in 2011
    - Werknemersbestuurslid Pensioenfonds Vervoer (van 2006 tot dec 2013)
    - Lid Financiële AdviesCommissie van de FNV
    - Lid Werkgroep Pensioenen van de FNV
  • 2006 – heden Dagelijks Bestuur Pensioenfederatie en rechtsvoorganger VB.
  • 2012 Nyenrode Business Universiteit: Executive Pensions Program.
  • 2013 Leergang “Besturen van Pensioenfonds”, SPO.
  • 2013 - heden Bestuurslid Pensioenfonds PME.
  • 2013 – 2015 Manager Organizing Department van FNV Bondgenoten.
  • 2015 – 2019 Hoofd Pensioenafdeling FNV.
  • 2017 Nyenrode Business Universiteit: ICT beleid voor pensioenbestuurders.