Kitty Jong

Vicevoorzitter

Kitty Jong is sinds mei 2017 vicevoorzitter van FNV. Zij is in het FNV bestuur verantwoordelijk voor zorg, arbeidsomstandigheden, energiebeleid/duurzaamheid, diversiteit, sociale zekerheid en medezeggenschap/corporate governance.

Na enige jaren actief te zijn geweest in wetenschap en bedrijfsleven, werkt Kitty Jong (1964) vanaf 2001 aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, sinds 2006 in de functie van ambtelijk secretaris van de ondernemingsraad.

Tot haar aantreden in het bestuur van de FNV in mei 2017 is ze drie jaar gemeenteraadslid in Weesp met onder andere zorg & welzijn en werk en inkomen in haar portefeuille. Zij houdt zich ook bezig met de decentralisatie van taken naar de gemeente, garantiebanen, minimabeleid en kinderarmoede. Daarvoor is ze bestuurslid van de stichting Vrouwen van Weesp.

Vanaf januari wordt Kitty voorzitter van de Sociale Alliantie, een samenwerkingsverband van enkele tientallen organisaties die zich inzetten tegen armoede in Nederland en voor sociale rechtvaardigheid.

Kitty's doel voor de FNV

‘In deze roerige tijden is de FNV bij uitstek de organisatie die bijdraagt aan een menswaardige samenleving voor iedereen. De FNV moet mensen blijven binden met de Echte banen-agenda, maar ook met een eigentijds verhaal dat jongeren aanspreekt. Basis zijn onze (kader)leden, zij zijn onze voelsprieten binnen honderden organisaties en dat moet in het Ledenparlement tot uitdrukking komen. Zij stellen onze kaders. Wij hebben als bestuur een faciliterende en verbindende rol.’

Duurzaamheid en zorg

Over haar takenpakket: ‘Wat betreft mijn verantwoordelijkheden binnen het bestuur: ik vind het belangrijk dat wij ons als FNV profileren op energiebeleid, waarbij duurzaamheid prioriteit moet hebben. Dat levert ook veel werk op, bijvoorbeeld in de bouw en metaal. Tegelijk moeten mensen die hun werk hebben in de fossiele energie zoals bijvoorbeeld bij kolencentrales gecompenseerd worden als ze hun baan verliezen en niet makkelijk nieuw werk vinden. Verder focus ik me op goede zorg. Daarbij is het van belang dat het vak weer aantrekkelijk wordt met meer echte banen en betere beloning.’