Han Busker

Voorzitter

Han Busker (1960) is sinds 10 maart 2017 de gekozen voorzitter van de FNV.

Na de mavo ging Han in opleiding bij de Koninklijke Marechaussee, waar hij doorstroomde als Algemeen Opsporingsambtenaar. In 1986 stapte hij over naar de politie, eerst in de gemeente Amsterdam en vervolgens op Schiphol. Han ging in 1997 aan de slag als individuele belangenhartiger bij Marver - De Marechausseevereniging.

Han Busker: 'Ik werd meteen lid van de vakbond toen ik bij de marechaussee begon. Ik heb al snel geleerd dat je zonder bond niets voor elkaar krijgt. Het is belangrijk dat méér mensen daarvan doordrongen zijn.'

Grootste politieactie

Verschillende bestuursfuncties volgden, binnen en buiten de FNV: voorzitter van De Marechausseevereniging, vicevoorzitter van AFMP, bestuurslid van EuroMil (koepelorganisatie van Europese militaire vakbonden) en penningmeester bij EuroCOP (koepelorganisatie van Europese Politie vakbonden).

In 2008 werd Han voorzitter van de NPB, de Nederlandse Politiebond. Daar leidde hij in 2015 de langste politiestaking in de geschiedenis, met als resultaat ruim 5 procent loonsverhoging.

Voorzitter

In het najaar van 2016 stelde Han Busker zich kandidaat voor het voorzitterschap van de grootste vakbond van Nederland. Busker: ´Wij weten met al onze leden in al die sectoren als geen ander wat er speelt in de samenleving, wat er gebeurt in de bedrijven en in de zorg, wat er leeft onder uitkeringsgerechtigden. Wij kunnen echt het verschil maken. Als wij het niet doen, wie dan wel?´ Op 10 maart werd Han Busker officieel benoemd tot voorzitter van de FNV.

Volg Han Busker op Twitter: @HanBusker