Senioren

De sector Senioren komt op voor de belangen van leden die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt. Samen met jou komen we op voor jouw inkomen. Voor betaalbare zorg. Voor een goed pensioen en een goed huis. Het is belangrijk dat jij als lid een stem hebt in hoe de belangenbehartiging in jouw sector wordt vormgegeven.

Welke verkiezingen zijn er?

In de sector Senioren vinden drie verkiezingen plaats: verkiezing van de sectorraad, de verkiezing van het sectorbestuur en de verkiezing van de voorzitter het sectorbestuur.

Verkiezing sectorraad

De sectorraad wordt direct door alle leden gekozen en bestaat uit 45 leden. Zij zijn verantwoordelijk voor het vormgeven van het beleid in de sector. Als lid kun je alleen op de kandidaten stemmen die verkiesbaar zijn in de kiesgroep waar je bent ingedeeld.

De sector Senioren is voor de verkiezing van de sectorraad in 13 kiesgroepen onderverdeeld:

• Drenthe: 2 zetels
  • Flevoland & Utrecht: 4 zetels
  • Friesland: 2 zetels
  • Gelderland: 6 zetels
  • Groningen: 3 zetels
  • Limburg: 3 zetels
  • Noord-Holland: 7 zetels
  • Oost- en Midden-Brabant: 3 zetels
  • Overijssel: 4 zetels
  • Rotterdam e.o.: 5 zetels
  • Zeeland: 1 zetel
  • Zuid-Holland West: 3 zetels
  • Zuid-West Brabant: 2 zetels

De verdeling van zetels over de kiesgroepen is gedaan aan de hand van een berekening gebaseerd op ledenaantal per kiesgroep. Tot welke kiesgroep je behoort, hangt af van waar je woont en kun je hier vinden.

Verkiezing sectorbestuur

Het sectorbestuur is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het beleid dat door de sectorraad is bepaald en wordt ook direct door alle leden gekozen. Het sectorbestuur bestaat uit 8 leden en een direct in functie gekozen voorzitter. Voor deze verkiezing kunnen alle leden direct stemmen op de kandidaten, er zijn geen kiesgroepen. Het verkiezen van de voorzitter gebeurt in een aparte verkiezing.

Verkiezing voorzitter sectorbestuur

Het 9e lid van sectorbestuur is de voorzitter. De voorzitter wordt direct door alle leden in functie gekozen. Voor deze verkiezing kunnen alle leden direct stemmen op de kandidaten, er zijn geen kiesgroepen.

Uitslag

Verkiezingskrant

In de sectorale verkiezingskrant lees je hoe de verkiezingen voor jouw sector gaan en waarom stemmen zo belangrijk is.

Reglement en functieprofiel