Publiek Belang

De sector Publiek Belang is een veelzijdige sector binnen de FNV. Dit komt door de diversiteit aan cao’s die deel uitmaken van de sector, van zwembaden en bibliotheken, tot post, afvalverwerking en stadsvervoer. Publiek Belang komt op voor de belangen van werknemers in de sector. Het is belangrijk dat jij als lid een stem hebt in hoe de belangenbehartiging in jouw sector wordt vormgegeven.

Welke verkiezingen zijn er?

In de sector Publiek Belang vinden de verkiezingen van de brancheraden plaats. De leden van de sector Publiek Belang zijn ingedeeld in 11 branches:

• GEO (Afval & Milieu)
  • Netwerkbedrijven
  • Openbare bibliotheken
  • Post & Pakketten
  • Productiebedrijven
  • Publiek belang algemeen
  • Sport & Bewegen
  • Stadsvervoer
  • Telecom
  • Water
  • Werk & Inkomen

Elke branche heeft een brancheraad; de vertegenwoordiging van de branche. De 11 brancheraden worden gekozen door de leden van de betreffende branche. Elke brancheraad vaardigt uit haar midden een aantal leden af naar de sectorraad van de sector Publiek Belang. De sectorraad is verantwoordelijk voor het vormgeven van het beleid in de sector.

De sectorraad kiest op haar beurt een sectorbestuur. Het sectorbestuur bestaat uit 11 leden, zo is elke branche vertegenwoordigd. Het sectorbestuur is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het beleid.

Als lid kun je alleen op de kandidaten stemmen die verkiesbaar zijn in de branche waar je bent ingedeeld.

Kandidaten

De sectorraad kiest het sectorbestuur. Je kunt dus in april niet stemmen op de kandidaten sectorbestuur. Maar je kunt nu wel bekijken wie de kandidaten zijn.

Uitslag

Verkiezingskrant

In de sectorale verkiezingskrant lees je hoe de verkiezingen voor jouw sector gaan en waarom stemmen zo belangrijk is.

Reglement en functieprofiel