Overheid

De sector Overheid komt op voor de belangen van werknemers binnen de rijksoverheid, het onderwijs, gemeenten en provincies. Het is belangrijk dat jij als lid een stem hebt in hoe de belangenbehartiging in jouw sector wordt vormgegeven.

Welke verkiezingen zijn er?

In de sector Overheid vinden drie verkiezingen plaats: verkiezing van de sectorraad, de verkiezing van het sectorbestuur en de verkiezing van de voorzitter het sectorbestuur.

Verkiezing sectorraad

De sectorraad wordt direct door alle leden gekozen en bestaat uit 30 leden. Zij zijn verantwoordelijk voor het vormgeven van het beleid in de sector. Als lid kun je alleen op de kandidaten stemmen die verkiesbaar zijn in de kiesgroep waar je bent ingedeeld.

De sector Overheid is voor de verkiezing van de sectorraad in 12 kiesgroepen onderverdeeld, met een bijbehorend aantal zetels:

• Burgerdefensie: 1 zetel
  • Gemeenten: 10 zetels
  • Hogescholen: 1 zetel
  • MBO: 1 zetels
  • Onderwijs overig: 1 zetel
  • Onderzoeksinstellingen: 1 zetel
  • Primair en Voortgezet Onderwijs: 1 zetel
  • Provincies: 1 zetel
  • Rijk: 6 zetels
  • Sociale werkvoorziening: 4 zetels
  • Universiteiten: 2 zetels
  • Waterschappen: 1 zetel

Verkiezing sectorbestuur

Het sectorbestuur is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het beleid dat door de sectorraad is bepaald en wordt ook direct door alle leden gekozen. Het sectorbestuur bestaat uit 14 leden en een direct in functie gekozen voorzitter. Het verkiezen van de voorzitter gebeurt in een aparte verkiezing. Voor het verkiezen van de 14 bestuursleden is de sector Overheid in 4 kiesgroepen verdeeld. Hierdoor worden alle werkgebieden in de sector Overheid vertegenwoordigd.

• Decentrale overheden: 7 zetels
  • Rijk en Burgerdefensie: 3 zetels
  • Onderwijs & Onderzoek: 2 zetels
  • Sociale werkvoorziening: 2 zetels
  • Verkiezing voorzitter

Het 15e lid van sectorbestuur is de voorzitter. De voorzitter wordt direct door alle leden in functie gekozen. Voor deze verkiezing kunnen alle leden direct stemmen op de kandidaten, er zijn geen kiesgroepen.

Uitslag

Verkiezingskrant

In de sectorale verkiezingskrant lees je hoe de verkiezingen voor jouw sector gaan en waarom stemmen zo belangrijk is.

Reglement en functieprofiel