Jaaruren-systematiek kinderopvang niet goed toegepast

Moet jij bijvoorbeeld ook je minuren inhalen?

Door Redactie 29 juni 2020

Uit een petitie van FNV bleek dat bij verschillende werkgevers in de Kinderopvang de jaaruren-systematiek niet volgens de regels van de cao wordt toegepast. Merk jij, kinderopvangmedewerker, daar iets van? Vul onze enquête in.

Moet jij ook je minuren inhalen?

Tijdens de coronamaatregelen kun je, als kinderopvangmedewerker, in korte tijd een fors aantal minuren opbouwen. De overheid heeft er alles aan gedaan om de werkgevers in de Kinderopvang te compenseren, zodat zij er financieel niet op achteruit gaan. Als jij de minuren van deze periode moet inhalen, heeft je werkgever dubbel voordeel en jij dubbel nadeel. Want jij hebt weken ongewild thuis gezeten en moet daarna ook nog eens extra werken om de minuren te compenseren, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Dat is niet eerlijk.

Daarom hebben wij in overleg met onze leden een brief gestuurd naar 60 kinderopvangorganisaties waarin wij op een rij hebben gezet welke onjuistheden er worden ervaren. En dat wij graag met werkgevers in overleg willen om tot een eerlijke oplossing voor dit probleem te komen.

Vul onze enquête in

Wij krijgen nu nog steeds heel veel klachten van medewerkers over de jaaruren-systematiek. Ervaar jij ook dat jouw werkgever de jaaruren-systematiek niet juist toepast of deze achteraf invoert? En wil jij dit, samen met jouw collega’s en de FNV aanpakken? Vul dan deze enquête in en laat jouw collega’s deze ook invullen! Dat kan tot vrijdag 10 juli 12.00 uur. Aan de hand van de reacties gaan wij met jou in overleg hoe we dit samen verder bespreekbaar kunnen maken met jouw werkgever.

Naar de enquête