Jeugdzorgprofessionals genegeerd in stelselwijziging jeugdwet

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 23 maart 2020

Vakbond FNV is teleurgesteld in de voorgestelde ingrepen in het jeugdzorgstelsel, die de ministers De Jonge en Dekker afgelopen vrijdag publiceerden. Afgelopen september staakten 5.500 jeugdzorgwerkers tegen de huidige manier waarop de jeugdzorg is georganiseerd, voor minder administratie en voor het vullen van de tekorten.

Nadat er een vernietigend Inspectierapport verscheen, deed minister De Jonge begin november de toezegging om het jeugdzorgstelsel te verbeteren. Maar naar de oproep van de jeugdzorgprofessionals is niet geluisterd. Zij willen een landelijke financiering, rechtstreeks van het Rijk naar de aanbieder en schotten tussen de hulpverleningsorganisaties weglaten.

‘Wij zien geen verschil in de voorgenomen wijzigingen van de minister ten opzichte van november’, zegt Maaike van der Aar, landelijk bestuurder jeugdzorg bij de FNV. ‘Wat heeft minister De Jonge met alle bezwaren gedaan, die niet alleen door ons zijn aangekaart, maar ook door gemeenten en werkgevers waar hij mee gesproken heeft? Van het ingrijpende, maar noodzakelijke plan, dat door jeugdzorgprofessionals is opgesteld, zien we niets terugkomen in de Kamerbrief, terwijl zij als beste weten wat er goed en vooral niet goed gaat op de werkvloer en hoe zij het beste in staat worden gesteld om hun werk goed te doen. Wij zien niet hoe de voorgenomen maatregelen gaan bijdragen aan minder tekorten in de sector, de mogelijkheid van een betere cao, het terugdringen van de wachtlijsten en administratiedruk. Allemaal zaken die ook belangrijk zijn om het werken in de jeugdzorg aantrekkelijker te maken en dus bij moeten dragen aan het oplossen van het personeelstekort. Onze leden zijn totaal genegeerd in dit voorstel van de ministers.’

Drastisch versimpelen van de jeugdzorg

Afgelopen januari presenteerde FNV Zorg & Welzijn, de grootste vertegenwoordiger van de jeugdzorgprofessionals, haar ideeën voor een nieuw jeugdzorgstelsel. In het plan ‘Drastisch versimpelen van de jeugdzorg’ krijgt de jeugdzorgprofessional een centrale rol en minder beperkingen dan in het huidige stelsel om de juiste zorg voor kinderen en gezinnen te organiseren. Bureaucratische lagen zijn in het plan geschrapt en de rollen van de gemeenten en het Rijk worden meer faciliterend.

Van der Aar: ‘In de Kamerbrief lezen we dat iedereen verantwoordelijk blijft voor het zijne. Organisatiebelangen blijven in stand. Gemeenten blijven verantwoordelijk voor de eigen gemeenten en de eigen financiën, ook als je samenwerking afdwingt. De consequentie is dat de jeugdzorgwerker knel blijft zitten tussen gemeentebelangen en organisatiebelangen. Die heeft een afgebakende opdracht voor een bepaald budget, met beperkte mensen en middelen. Als er dan aanvullende hulp nodig is, moet de cliënt aansluiten in de volgende wachtrij.’

Administratiedruk

De FNV ziet ook geen oplossing in de Kamerbrief voor de hoeveelheid administratie voor professionals en een vermindering van de ruim 1 miljard aan coördinatiekosten. Er werken nu ook al gemeenten samen. ‘Uit de schrapsessies hebben wij niet de conclusie getrokken dat op die plekken de administratie minder is. De ergernissen van administratieve lasten zijn op alle plekken aanwezig. Wij weten dus niet waar de minister de conclusie vandaan haalt dat de voorgestelde manier van organiseren van de jeugdzorg zou leiden tot minder administratie. Sterker nog, wij zien in dit plan twee extra lagen ontstaan met bestuurlijke overleggen, die gevoed moeten worden met informatie. Wij lezen niet dat die last niet bij professionals terecht komt. De hoge administratieve lasten worden als vertrekreden nummer 1 genoemd. En dat in een sector waar het personeelstekort al immens hoog is’, zegt Van der Aar.

De komende tijd voert FNV Zorg & Welzijn met honderden professionals gesprekken om het plan ‘Drastisch versimpelen van de jeugdzorg’ aan te scherpen. Onder voorbehoud van eventuele verdergaande maatregelen rondom de coronacrisis bieden werknemers en de FNV op 11 juni 2020 het plan aan Tweede Kamerleden aan.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.