Grote opkomst op landelijke jeugdzorgstaking

Het was een bijzondere dag!

portret Maaike van der Aar
Door Maaike van der Aar 4 september 2019

Afgelopen maandag (2 september) was er voor het eerst zo’n grote, landelijke 24-uurs staking in de jeugdzorg. We hebben geschiedenis geschreven! Samen met jou en de werkgevers hebben we onze waarden laten zien. Ook jullie opkomst was verrassend. We stonden met 5500 mannen en vrouwen op het veld in Den Haag. Ongekend voor een sector zonder stakingsgeschiedenis, en zonder stakings-gen in het DNA.

Trots op iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt

Wij zijn ongelofelijk trots op onze kaderleden die de drijvende kracht zijn achter de beweging. We zijn trots op al die mensen die de grens hebben onderstreept door er te zijn. En we zijn zeker net zo trots op die mensen die het veiligheidsplan vorm hebben gegeven door aan het werk te blijven in de crisisdienst, bereikbaarheidsdienst, pandbeheer en op de groepen.

Krachtig signaal aan de overheid

Jullie hebben met elkaar een krachtig signaal afgegeven; de grens is overschreden. Wij verenigingen ons niet langer met het overheidsbeleid. De minister moet fors, structureel en met lange termijnvisie ingrijpen in de jeugdzorg. Wij willen dat op Prinsjesdag de randvoorwaarden op orde komen.

Bekijk (nog eens) de video die maandag bij de actie in Den Haag te zien was.

Petitie voor minister de Jonge

Minister Hugo de Jonge was aanwezig bij de staking. Hij heeft van onze vicevoorzitter Kitty Jong en Anneke Westerlaken (voorzitter CNV) de petitie van werknemers aangenomen. De vakbonden hebben hierbij het ultimatum herhaald en nogmaals, in 3-voud, overhandigd.

We gaan door met de campagne!

Jullie opkomst geeft de noodzaak aan om door te gaan met de campagne ‘KwaliTIJD voor het Kind’. De eerste stap is Prinsjesdag, 17 september. Er zijn miljarden te verdelen op 17 september. Wij gaan ervan uit dat Hugo de Jonge en Sander Dekker de eisen van jeugdzorgwerkers en vakbonden niet langer onbeantwoord laten.

Doe mee met de #Inmijnschoenen actie

Zet met al je collega’s een foto van jouw schoenen online. Gebruik hiervoor de hashtags #inmijnschoenen, #kwaliTIJDvoorhetKind en #Jeugdzorg. Schrijf hierbij vooral jouw eigen statement. Alle openbare posts onder deze hashtags worden automatisch verzameld op de website inmijnschoenen.nl. De komende weken zullen we deze actie uitbreiden.

Deze actie hebben wij op 2 september gelanceerd. Dat doen we samen met de werkgever van Ihub (Altra, Horizon, De Nieuwe Kans en Opvoedpoli). Deze actie loopt tussen nu en de begrotingsbespreking na Prinsjesdag. En heeft als doel tussen nu en dan met elkaar zeer zichtbaar te blijven.

Positie innemen richting werkgever en gemeente

We zullen ons vanaf nu ook gaan richten op werkgevers en gemeenten. Want we willen dat mensen en middelen zo ingezet worden dat jullie je werk kunnen doen. En daar zijn zij voor nodig. Volg de plannen en ideeën en laat van je horen, want wij willen luisteren.

Sluit je aan!

Jij bent de wal die het schip kan doen keren. Dus kom erbij, sluit je aan. Word lid van FNV en word lid van de facebookgroep! Want zonder jou wordt het niks!