FNV blij met nieuwe cao ANWB

Wegenwachten mogen drie jaar eerder stoppen met werken

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 3 december 2020

De FNV heeft in de nieuwe cao voor de ANWB afgesproken dat wegenwachten en mensen bij de alarmcentrale vanaf 1 januari 2021 drie jaar eerder mogen stoppen met werken. FNV-bestuurder Arie van Dijk: ‘En daar ben ik ontzettend blij mee. Volgens mij is dit de eerste cao met zo’n complete regeling. De mensen krijgen de volledige drie jaar, zonder dat ze zelf nog iets moeten bijdragen.’

FNV blij met nieuwe cao ANWB

24/7 werken, in weer en wind

Zeker voor de wegenwachten is dat heel goed, zegt Van Dijk. 'Die werken 24/7, staan bij nacht en ontij en in weer en wind, langs de snelweg of op andere gekke en gevaarlijke plekken. Zij doen zwaar werk en heel veel van hen halen het einde al niet. Sommigen doen dit al 42 jaar lang en zijn dan bijna versleten. Zij vallen uit door ziekte of stoppen eerder met werken en moeten dan eigen dagen inleveren.’

Platgebeld door wegenwachten

Van Dijk zegt dat hij de afgelopen weken is platgebeld door wegenwachten. ‘Die vertelden mij stuk voor stuk hoe gelukkig ze zijn dat we dit voor hen hebben kunnen afspreken. Het verbaast me dan ook niet dat onze leden woensdag unaniem voor hebben gestemd.’

Loonsverhoging en onderzoek roosters

De cao geldt voor zo’n 3.500 medewerkers en loopt – met terugwerkende kracht - van 1 april 2020 tot 1 april 2022. Naast eerder stoppen met werken heeft de FNV een loonsverhoging afgesproken van 4%. Ook worden de roosters aangepakt.

Absurde inhaalweekenden

Van Dijk: ‘Wegenwachten lopen al jaren tegen dezelfde problemen aan. Zij maken lange weken en werken op onregelmatige tijden. Verder moeten zij na vakanties absurde inhaalweekenden draaien. Ook is het bijna onmogelijk om verlof te krijgen. Deze dingen laat de ANWB onderzoeken en dan gaan we er samen iets aan doen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.