Unilever zet in op cao met koopkrachtverlies

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 24 januari 2020

Unilever heeft lang geweigerd om het cao-overleg te vervolgen, zolang er geen akkoord is bereikt over flexibiliteit in Hellendoorn. Dat flex-akkoord is er niet gekomen. Jullie werkgever heeft in het overleg van 21 januari nu toch wat stapjes gezet op loon en andere cao-voorstellen. Tot een cao-akkoord heeft dat nog niet geleid, ook omdat het loonbod van Unilever ondermaats is.

Flexibiliteit in Hellendoorn

Unilever wil dat de ijsfabriek in Hellendoorn flexibeler en goedkoper wordt. Als dat niet gebeurt, dan kan het zo zijn dat Unilever ervoor kiest om minder ijs te produceren op deze locatie. De FNV-leden in Hellendoorn hebben het flex-eindvoorstel van Unilever in december 2019 in meerderheid afgewezen. Vooral vanwege het ontbreken van een werkgelegenheidsgarantie én omdat de werktijden wel erg flexibel en belastend worden. De werkgever heeft t.o.v. het afgewezen eindvoorstel nu alsnog drie wijzigingen voorgesteld:

• Het aantal ingeroosterde aan- en uitklikdiensten wordt beperkt tot 15 per jaar. Van deze diensten kunnen er maximaal 10 per jaar worden gebruikt, waarvan maximaal 8 in het weekend. In het eindvoorstel konden er nog maximaal 12 diensten worden gebruikt.
  • Min-en plusuren worden jaarlijks op 1 april afgerekend. In het eindvoorstel werd er gedurende het experiment van twee jaar helemaal niet tussentijds afgerekend.
  • Unilever garandeert een minimale ploegentoeslag van 17%, indien de huidige ploegentoeslag 19% of meer bedraagt. In het eindvoorstel weigerde Unilever nog om een ondergrens te garanderen.

Unilever wil nog steeds per sé dat het flex-voorstel onderdeel uitmaakt van een evt. cao-akkoord. Door het onderdeel te maken van het totaalpakket, hoopt Unilever alsnog haar zin te krijgen. FNV heeft steeds gezegd dat de leden in Hellendoorn gaan over de flex-afspraken in Hellendoorn. Dat blijft zo. De gevolgen voor de ledenraadpleging over een eventueel totaalpakket zullen we moeten bespreken met FNV-leden op alle locaties, op het moment dat die vraag aan de orde komt.

Loonbod en overige voorstellen

Unilever heeft in dit cao-overleg eindelijk een loonbod gedaan. Bij een looptijd van 12 maanden (1 juli 2019 t/m 30 juni 2020) biedt Unilever een loonsverhoging van 2,3% per 1 januari 2020 plus een eenmalige uitkering van bruto € 750,-. Deze loonsverhoging ligt onder de inflatie (2,6%) en ook onder de gemiddelde cao-loonstijging (+-3%). FNV vindt het loonbod absoluut onvoldoende. Ook spreekt de bond liever een tweejarige cao af, omdat we nu al zeven maanden ná de ingangsdatum zitten. Andere cao-voorstellen die nog op tafel liggen zijn o.a.:

• Duurzame inzetbaarheid, met o.a. een financiële scan en een loopbaanscan;
  • Evt. verbetering van de huidige 80/90/100%-regeling;
  • Uitbreiding van het (volledig) betaalde partnerverlof van 4 weken naar 6 weken;
  • Compensatie van één jaar vakbondscontributie voor nieuwe vakbondsleden (NB Unilever is niet bereid om dit te vergoeden voor alle vakbondsleden);
  • Diverse studieafspraken.

Vervolg van het overleg

Het cao-overleg wordt vervolgd op 7 februari. FNV hoort graag van leden hoe jullie aankijken tegen de huidige stand van zaken. Is het loonbod van Unilever toereikend om tot een cao te komen? Wat vinden jullie van de overige voorstellen? Van de leden in Hellendoorn horen we graag of de drie aanvullende voorstellen reden geven om het eerdere oordeel over het flex-eindvoorstel te herzien. Regeer op niels.suijker@fnv.nl.