Derde cao-overleg Suiker Unie 2019

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 1 september 2019

FNV heeft samen met CNV Vakmensen en VACOS op 29 augustus jl. een derde cao-overleg gehad met Suiker Unie. Net als vóór de zomer moet FNV vaststellen dat er op dit moment nog onvoldoende perspectief is op een acceptabel cao-resultaat. De loonsverhoging die Suiker Unie biedt is daarvoor te laag. Het cao-overleg wordt op 23 september a.s. weer vervolgd.

Huidige omstandigheden

Suiker Unie heeft onveranderd last van de lage suikerprijs en zegt af te stevenen op een fors verlies in dit jaar. Daarnaast maakt de huidige lage rente dat de pensioenlasten voor Suiker Unie hoger zijn dan eerder voorzien. Ook in dit cao-overleg is weer stilgestaan bij de invoering van een gedempte kostendekkende pensioenpremie per 1-1-2020. Hierdoor zouden de pensioenlasten voor de werkgever dalen. Dat creëert in beginsel ruimte voor een cao-loonstijging. FNV en Suiker Unie verschillen echter van mening over hoe groot die loonruimte dan precies is.

Voortgang derde cao-overleg

Suiker Unie heeft in dit overleg een totaalpakket aan afspraken voorgesteld. Op zich biedt Suiker Unie nu enkele plussen t.o.v. het bod uit het tweede cao-overleg. Denk hierbij aan een kleine extra verhoging van de schaallonen en een vitaliteitsbudget van € 450,- per medewerker in 2020. Wat FNV betreft is het pakket nog te mager. Dat komt vooral door het loonbod van Suiker Unie. Dat bedraagt in totaal 4% bij een looptijd van twee jaar. Dat ligt onder de gemiddelde cao-loonstijging in Nederland van 3% voor één jaar. Feit is dat partijen op dat punt ver uit elkaar liggen en dat maakt dat het cao-traject moeizaam verloopt.

Vervolg op 23 september

FNV proeft weliswaar dat de werkgever net als wij graag tot een cao-resultaat wil komen, maar zover zijn we helaas nog niet. De uitkomst van het derde cao-overleg is dat vakbonden op 23 september verder praten met Suiker Unie. Het doel blijft om op die dag tot een voor onze leden acceptabel cao-resultaat te komen. Indien dat onverhoopt niet mogelijk is, dan zullen FNV en de kaderleden zich moeten beraden op het vervolg. Uiteraard zal FNV de leden informeren na 23 september.