Medewerkers Nestlé wijzen cao-loonbod af, acties in voorbereiding

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 05 juni 2019

De medewerkers van Nestlé Nederland hebben unaniem het eindbod van hun werkgever afgewezen voor hun nieuwe cao. Nestlé kwam niet verder dan 1% loonsverhoging voor de medewerkers in Amstelveen en 2,8% voor de fabrieksmedewerkers in Nunspeet. Ook stemden de medewerkers op een ledenbijeenkomst in met acties, als Nestlé niet alsnog tegemoetkomt aan hun eisen voor een fatsoenlijke cao.

Nestle Nunspeet

Karel de Buijzer, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Het gaat goed met Nederland, het gaat goed met Nestle. Het bod van 1% voor de medewerkers in Amstelveen is daarom ronduit belachelijk en ligt mijlenver af van onze eis van 5%. Ook het bod voor de werknemers in Nunspeet is te laag. Zowel op het hoofdkantoor in Amstelveen, als in de fabriek in Nunspeet is dit eindbod resoluut naar de prullenbak verwezen door onze leden.’

FNV Voedingsindustrie bereidt een ultimatum voor, met daarin de eisen voor een nieuwe cao. FNV eist een loonsverhoging van 5%. Ook het voorstel voor uitbreiding van het huidige systeem van ‘Pay voor performance’ zorgt voor veel weerstand. Door dit oneerlijke systeem krijg je een percentage van de loonsverhoging ten koste van je collega. Het leidt er zelfs toe dat medewerkers helemaal geen cao-loonsverhoging krijgen. De Buijzer: ‘Het systeem in de huidige vorm moet de prullenmand in en uitbreiding van dit oneerlijke systeem is helemaal onbespreekbaar. In plaats daarvan willen wij dat deze regeling helemaal uit de cao verdwijnt.’

NestlĂ© is de grootste voedselproducent van de wereld. Bij Nestle Nederland werken zo’n 600 medewerkers, zowel op het hoofdkantoor in Amstelveen, als in de fabriek in Nunspeet. De huidige cao’s van Nestle (de cao1 en de cao HP) zijn op 1 april verlopen.