FNV-leden wijzen het eindbod van Struik af

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 11 maart 2019

De leden van FNV hebben het eindbod van Struik met grote meerderheid afgewezen. 79% van de leden vindt het eindbod niet acceptabel (19% voor, 2% onthoudt zich). Ook de leden van CNV hebben het eindbod in meerderheid afgewezen. Dat betekent dat er vooralsnog geen nieuwe cao tot stand komt.

Bezwaren tegen het eindbod

Uit reacties van leden blijkt dat er grote bezwaren bestaan tegen de verlaging van de pensioenopbouw en de hoogte van de loonsverhoging. Die wordt met 2% structureel als te mager beoordeeld. Waar de leden de afgelopen jaren steevast begrip hebben getoond voor Struik en genoegen hebben genomen met bescheiden cao-resultaten, is de maat nu vol.

Hoe verder?

Het eindbod wordt niet omgezet in een cao. Dit betekent dat Struik de pensioenopbouw van 1,78 moet blijven respecteren. FNV en CNV hebben Struik op de hoogte gebracht van de uitslag. Vakbonden nodigen jullie werkgever uit om opnieuw in gesprek te gaan, met als doel om te komen tot betere afspraken. Indien jullie werkgever niet bereid is om nieuwe afspraken te maken, dan zullen vakbonden binnenkort een nieuwe ledenbijeenkomst plannen. We zullen het dan met elkaar hebben over een eventueel actietraject om dat betere resultaat af te dwingen.