FNV overweegt juridische stappen voor inzage geldstromen gemeente Groningen en Schakelkans

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 11 februari 2021

De FNV overweegt juridische stappen om inzage af te dwingen in de geldstromen tussen Groningen en Schakelkans. De vakbond had hiervoor op 23 november 2020 een Wob-verzoek (Wet openbaarheid van bestuur) ingediend bij de gemeente Groningen. De termijn waarbinnen de gemeente kon reageren is inmiddels verlopen.

FNV-bestuurder Maureen van der Pligt: ‘De gemeente Groningen had tot 9 februari de tijd om onze vragen te beantwoorden maar is in gebreke gebleven.’

De gemeente Groningen had eerder al om een uitstel gevraagd voor het opleveren van de stukken. Van der Pligt: ‘We zijn nu genoodzaakt om te kijken naar juridische stappen.’

Goedkoop verdienmodel

De FNV riep de gemeente eind september al op te stoppen met Schakelkans. Schakelkans plaatst voor de gemeente mensen die in de bijstand zitten bij werkgevers. Volgens de vakbond laat de gemeente mensen in de bijstand op deze manier werken onder het minimumloon. Van der Pligt: ‘Die mensen zijn slechts goedkope arbeidskrachten in een goedkoop verdienmodel voor werkgevers, bureau Schakelkans en de gemeente Groningen.’

Einde maken aan dergelijk praktijken

De grootste gemeente van het noorden blijft echter gebruikmaken van Schakelkans om mensen uit de bijstand aan de slag te krijgen. Van der Pligt: ‘Wij hebben laten weten dat wij er alles aan zullen doen om een einde te maken aan dit verdienmodel over de ruggen van uitkeringsgerechtigden.’

Andere projecten gestopt

Flextensie was eenzelfde soort project als Schakelkans. Dit project kwam zwaar onder vuur te liggen omdat er sprake was van verdringing. Werkgevers huurden goedkope krachten in, die in feite reguliere arbeid verrichtten, voor een paar euro per uur. Na acties van de FNV zijn daar Kamervragen over gesteld. Veel gemeenten durfden vervolgens hun vingers er niet meer aan te branden. Schakelkans nam in feite de plek in van Flextensie.

De FNV stelt in een brief de gemeente Groningen in gebreke.