Mainfreight wil af van TLN-cao

“We don’t deal with unions”

Door Redactie 26 januari 2021

Mainfreight stuurde 22 januari naar iedere medewerker persoonlijk een brief met de aankondiging dat in overleg met de ondernemingsraad de arbeidsvoorwaarden losgekoppeld worden van de TLN-cao. Mainfreight licht in diezelfde brief nog toe dat er vrijwel niets zal veranderen, met de nadruk uiteraard op de loonindexatie. Maar is dat wel zo?

Afspraken worden met voeten getreden

De brief die de medewerkers van Mainfreight Logistic Services Netherlands BV, Mainfreight Logistic Services Born BV en Mainfreight Crossdock BV kregen, is verrassend. Drie jaar geleden zegde de directie van Mainfreight namelijk toe dat er geen afwijkende arbeidsvoorwaardenregelelingen zouden komen, als er nieuwe BV's voor het uitvoeren van logistieke/crossdock activiteiten werden opgericht. De schending van die toezegging startte vorig jaar, toen Mainfreight (eenzijdig) het besluit om het logistiek personeel geen automatische tredeverhoging (periodiek) te geven.

TLN-cao en loonontwikkeling

Mainfreight geeft aan dat de huidige nullijn in de TLN-cao (mede) aanleiding is om te kijken naar “meer passende arbeidsvoorwaarden”. Ze probeert in de brief de medewerkers te paaien met een tabel met loonstijgingen.Dat is duidelijk gericht op de medewerker die geen vragen stelt en graag eindelijk loonsverhoging wil hebben.

Mainfreight vergeet te melden dat zij zelf onderdeel zijn van TLN en zo dus aan de onderhandelingstafel zitten en dus ook direct invloed hebben op de loonontwikkeling binnen de TLN-cao. Sterker nog: Mainfreight heeft zelfs een afvaardiging in het bestuur van TLN in de persoon van Frans Zuidgeest als vicevoorzitter.

Geen veranderingen? Daar denken wij anders over!

Mainfreight stelt in haar brief dat er vrijwel niets zal veranderen, met de nadruk uiteraard op de loonindexatie. Huidige medewerkers zullen er de komende maanden wellicht niet heel veel van merken. Maar waar doe je afstand van en wat betekent dat? Want salarisschalen en secundaire arbeidsvoorwaarden worden nu overgenomen, maar kunnen op elk moment in overleg met de ondernemingsraad (lees: eenzijdig) worden aangepast (lees: verslechterd). Geen vakbond komt er meer aan te pas.
Loon- en schaalaanpassingen worden niet meer gevolgd. Mainfreight krijgt alle vrijheid in het waarderen van functies, met alleen het Wettelijke minimumloon als ondergrens.

Intimiderende toon

De druk op de medewerkers wordt nu al opgevoerd, want in deze “informatieve” brief staat alvast dat als je niet tekent, je straks positieve effecten van de nieuwe regeling misloopt en niet eenzijdig kan besluiten later alsnog over te stappen. Mainfreight vergeet echter te melden dat het omgekeerde ook geldt.

Houd de vakbond buiten de deur

"We don't deal with unions", zei een CEO van Mainfreight eens tegen een van onze vakbondsbestuurders. Dat lijkt het motto te zijn binnen Mainfreight Nederland. Op de verschillende locaties ervaren vakbondsbestuurders regelmatig behoorlijke weerstand in directe contacten met het management van Mainfreight Nederland.
De negatieve houding tegenover vakbonden die in Nederland de boventoon voert, lijkt geen Mainfreight-breed beleid te zijn. In andere landen blijkt de communicatie en verhouding stukken beter. Waar deze vijandigheid in Nederland vandaan komt, is ons dan ook een raadsel. Wellicht dat het moederbedrijf in Nieuw-Zeeland ons hier meer duidelijkheid over kan geven?

Informeer jezelf goed!

Alle leden hebben de kadernieuwsbrief al ontvangen. Hierin staat alle informatie nog eens goed beschreven. Informatie die je nodig hebt, voordat je naar de voorlichtingsbijeenkomst gaat. Heb je 'm niet gekregen? Lees 'm dan hier.
Laat je geen slechtere arbeidsvoorwaarden aanpraten. Praat erover met je collega’s!

Cindy Onvlee,  bestuurder FNV Transport & Logistiek
Abdelilah Laoukili, consulent FNV Transport & Logistiek