Maandag 14 december hebben we weer onderhandeld met TLN/VVT over jullie arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Nadat werkgevers eerder alleen wilden spreken over ongewijzigde verlenging van de cao, wilden ze nu toch weer onderhandelen over onze voorstellen.
Reden voor de werkgevers? In ieder geval de brief die FNV Transport & Logistiek ze op 25 november stuurde. Maar zeker ook de toegenomen boosheid onder de jullie, door de poortacties en de brieven die werknemers zelf stuurden aan directies.
We zitten in de periode waarin veel werkgevers hun waardering voor de werknemers laten blijken door een kerstpakket. Wij verwachten dus eigenlijk ook een kerstpakket van TLN/VVT waaruit die waardering voor jullie zou blijken. Immers:
Samenvattend: de sector heeft 2020 goed doorstaan en dat is volledig te danken aan de werknemers. Werknemers die ook bereid waren om eenmalig de cao ongewijzigd te verlengen, omdat we halverwege dit jaar nog niet konden inschatten welke gevolgen corona zou hebben.
Bij de onderhandelingen hadden we de werkgevers ook nog extra verleid om met een goed kerstpakket te komen door ze vooraf het “cao lied” te laten zien.
De werkgevers kwamen inderdaad met een kerstpakket. Nouja, kerstpakketje: het was een klein en licht doosje met daarin weinig concrete artikelen. Wel veel papiertjes en opzegbrieven en een hele kleine tegoedbon, die pas midden volgend jaar mag worden ingewisseld. Een kerstpakket dat in ieder geval voor één ding goed gebruikt kan worden: de open haard.
We zetten hieronder op een rijtje wat de werkgevers jullie bieden en wat FNV Transport & Logistiek daarvan vindt. Het overzicht betreft de laatste voorstellen van de werkgevers. De eerste voorstellen uit het kerstpakket waren nog beroerder, dus al helemaal het vermelden niet waard.
Voorstellen TLN / VVT |
Wat vindt FNV Transport & Logistiek? |
Standkachel en Standairco verplicht per 1 januari 2021 op nieuwe vrachtwagens. Alleen voor chauffeurs die zich minimaal 9 uur aaneensluitend in de cabine bevinden en bij temperatuur hoger dan 30 graden Celsius. Dit vastleggen in de arbocatalogus |
Prima om vast te leggen in arbocatalogus, maar dan wel als richtlijn. De 9 uur vinden we niet akkoord. Daarmee helpt het chauffeurs niet die bijvoorbeeld moeten wachten bij een distributiecentrum. Wij vinden 4 uur het minimum en geen afspraak over temperatuur. Dat zal in de praktijk niet te controleren/handhaven zijn |
Voor de rolcontainers een onderzoek laten uitvoeren om verbetering arbeidsomstandigheden te krijgen. TLN/VVT wil daarin de hele keten betrekken. |
Onderzoek prima, maar dan wel een onafhankelijk onderzoek en vooraf de toezegging dat werkgevers de uitkomsten van het onderzoek ook zullen opvolgen. Het huidige voorstel vinden we te vrijblijvend |
Eerder stoppen met werken willen TLN/VVT de mogelijkheden van onderzoeken, met als streven dat het per 1 januari 2022 kan worden ingevoerd. |
FNV Transport & Logistiek is al ver met het onderzoek naar de mogelijkheden. We willen de afspraak van 1 januari 2022 wel maken, maar dan ook zeker weten dat het zal worden ingevoerd. |
TLN/VVT willen de volgende artikelen uit de cao schrappen. Hoofdstuk XV (logistieke paragraaf), Artikel 65 lid 1 sub a e f j m, Artikel 77, Bijlage IV, V en VII |
Wat FNV Transport & Logistiek betreft gaan we alleen akkoord met schrappen van artikelen die ondertussen achterhaald zijn en in de praktijk niet worden toegepast. We zijn niet akkoord met schrappen van artikelen die leiden tot een (financiële) verslechtering voor de werknemers.
|
TLN/VVT bieden een loonsverhoging van 1,75% over loon en verblijfkostenvergoeding per 1 juli 2021 |
Wat FNV Transport & Logistiek betreft echt onvoldoende. Leden hebben eenmalig akkoord gegeven voor ongewijzigde verlenging. Met dit voorstel gaan werknemers er feitelijk op achteruit. Daarnaast hebben we geen enkel begrip voor het voorstel om pas per 1 juli 2021 een verhoging toe te kennen. Wat FNV Transport & Logistiek betreft moet er tenminste een loonsverhoging komen van 2% per 1 januari 2021 en daarbij een loonsverhoging van 1,75% per 1 juli 2021. Ook willen wij afspraken maken om de laagste loonschalen op termijn te verhogen tot 14 euro. |
Werkgevers willen na 19 januari 2021 verder met ons onderhandelen. Wij hebben dit met het actiecomité en (kaderleden) subsectorraad besproken. Zij zijn het met de onderhandelingsdelegatie eens: wat de werkgevers nu bieden, is volstrekt onvoldoende en te vaag.
Het liefst hadden we de komende weken gebruikt om actie te voeren, maar vanwege de coronamaatregelen blijkt dat in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar. Wel gaan we de komende weken verder met het voorbereiden van acties en met zoveel mogelijk zichtbaar zijn. Dit alles om de druk op de werkgevers nog verder op te voeren.
Wij hebben onze standpunten vandaag kenbaar gemaakt aan de werkgevers. We zijn bereid om na 19 januari 2021 verder te onderhandelen. De werkgevers zullen dan wel met een goed voorjaarspakket moeten komen en niet met een crisispakket.
In deze vierde update spreken we met Willem Dijkhuizen, hoofdonderhandelaar namens de FNV, over zijn gesprekken die hij met de achterban heeft gehouden n.a.v. de tweede onderhandelingsronde en wat dit betekent voor zijn standpunt richting de werkgevers.