Leden stemmen in met de nieuwe cao FedEx 2019-2022

Loonsverhoging van 9% in 3 jaar

Door Redactie 24 juli 2020

Met een overgrote meerderheid van 87% hebben FNV-leden ingestemd met het onderhandelingsresultaat FedEx. Dit betekent dat er een nieuwe cao is voor zowel de voormalig TNT-medewerkers als de FedEx-populatie.

Leden stemmen in met de nieuwe cao FedEx 2019-2022

Afspraken op hoofdlijnen

• Looptijd van de cao is 3 jaar: van 1 oktober 2019 tot 1 oktober 2022.
  • Je krijgt een loonsverhoging van 3 x 3% op: 1 januari 2020, 1 oktober 2020, 1 oktober 2021.
  • Eindejaarsuitkering € 1.074 bruto met ingang van november 2021.
  • Overheveling pensioen TNT naar Pensioenfonds Vervoer.
  • Dienstjubileumuitkering bij 25 jaar, 40 jaar en 50 jaar.
  • Vakbondscontributie met ingang van 2021 via de werkkostenregeling fiscaal voordelig verrekenen.
  • Oproeptermijn voor flexibele krachten blijft op 4 dagen.
  • Aanvulling bij ziekte: 2 x 100% + vervallen wachtdag.
  • Reiskostenregeling: € 0,19 per kilometer met een maximum van 40 kilometer enkele reis.

2 jaar lang ingezet voor nieuwe cao

Na een traject van bijna 2 jaar hebben we tijdens 5 bijeenkomsten het akkoord toegelicht. Het duurde zo lang omdat we 2 arbeidsvoorwaardenpakketten en pensioen tot 1 cao moesten harmoniseren. Naast het harmoniseringstraject van cao en pensioen werd uiteraard ook gekeken naar de verbetering van arbeidsvoorwaarden.

Vergelijking arbeidsvoorwaarden

Je ontvangt van je werkgever een arbeidsvoorwaardenvergelijking (oude en nieuwe cao) op individueel niveau. Wij hebben een hardheidsclausule laten opnemen in het onderhandelaarsakkoord:  ‘Indien door het afsluiten van de nieuwe cao een arbeidsvoorwaarde uit het verleden verdwijnt en dit voor een individuele werknemer een negatief gevolg heeft dat door partijen niet is voorzien, dan zullen partijen overleggen hoe om te gaan met (de consequenties van) het wegvallen van deze arbeidsvoorwaarde.’

Hoe nu verder?

Tijdens de looptijd van de cao gaan we onderstaande thema’s bestuderen. Dit doen we ter voorbereiding op nieuwe afspraken in de cao. Studies tijdens looptijd van deze cao:

• Generatiepact, eerder stoppen met werken, zware beroepen.
  • Herziening cao á la carte/Individueel keuzebudget.
  • Flexibele schil (Flex-werkers).

We blijven overleggen

Na de vakanties gaan we samen met de werkgever in gesprek over mogelijke onvoorziene negatieve gevolgen voor jou en je collega’s. Ook gaat er weer gesproken worden over het sociaal plan dat eind dit jaar afloopt.

Maak een collega lid

Ben jij tevreden over de uitkomsten van deze cao? Of ben je minder tevreden en had je juist betere afspraken in de cao verwacht? Tot welke groep je ook behoort, één ding is zeker: samen staan we sterker en alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat de situatie op je werk verbetert! Maak daarom ook je collega lid.