Werknemers sleepbedrijf Svitzer in actie voor rechtvaardig loon

Door Redactie 6 april 2019

Vandaag om 14.00 uur start de eerste actie van de werknemers bij sleepbedrijf Svitzer Euromed (Svitzer). De sleepbootbemanningen leggen het werk voor 3 uur neer op de locatie aan de Capriweg 28 in Amsterdam. Aanleiding is dat Svitzer het ultimatum dat vakbonden FNV Havens en Nautilus International stelden gisterenmiddag liet verlopen.

containerschip

Loon naar gewerkte uren

Eind 2013 verkeerde het sleepbedrijf in financiĆ«le nood. Om het bedrijf er weer bovenop te helpen, werken de werknemers van Svitzer sinds 2014 gemiddeld 8,5 uur per week meer, zonder dat ze voor die extra uren worden betaald. De belangrijkste eis van de Svitzer-werknemers is dat Svitzer met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2019 begint met het dichten van de kloof tussen het aantal arbeidsuren en het aantal betaalde uren. Zij willen dat Svitzer op termijn alle gewerkte uren weer uitbetaalt. ‘Daar hebben ze natuurlijk ook recht op’, stelt Asmae Hajjari van FNV Havens. ‘Svitzer staat er economisch goed voor, dus er is geen enkele reden om de crisismaatregel te handhaven.’

De Svitzer-werknemers zijn bereid om de reparatie van het gat tussen betaling en het aantal arbeidsuren over een aantal jaren uit te smeren, maar willen daar wel duidelijke afspraken over maken. ‘Svitzer doet alsof het nog steeds in financiĆ«le nood verkeert en wil geen reparatie-afspraken maken, maar laat de medewerkers nog steeds structureel extra werken zonder ze daarvoor te betalen. Onacceptabel’, aldus Hajjari.

Vertragingen in Amsterdamse haven

Door de acties van de Svitzer-werknemers gaan er mogelijk vertragingen ontstaan in met name de haven van Amsterdam. ‘Schepen zullen hierdoor met vertraging worden geladen en gelost’, zegt Jos Hilberding van Nautilus International.

Svitzer Euromed is een dochteronderneming van de Deense multinational Maersk en verzorgt sleepwerkzaamheden in de Amsterdamse en in de Rotterdamse haven. De cao geldt voor 63 werknemers.