Compensatie waarde vakantiedagen T&L 2018

Door Redactie 20 februari 2019

Bij de afspraken over de waarde van vakantiedagen vanaf 1 januari 2019 is ook een compensatie over 2018 meegenomen.

Voor de duidelijkheid, het gaat om deze afspraak:

"Iedere werknemer in loonschaal A’ tot en met loonschaal H die gedurende het gehele kalenderjaar 2018 bij werkgever in dienst is geweest en in dat jaar minimaal 100 uren heeft gewerkt waar een toeslag aan verbonden is, niet zijnde de ploegen- en de persoonlijke toeslag, heeft in 2019 recht op een eenmalige uitkering van € 750,- bruto, welke zal worden uitgekeerd in 3 termijnen van € 250,- bruto, uit te betalen op 31 maart, 30 juni en 30 september 2019. Voorwaarde hiertoe is dat de werknemer afstand doet van zijn rechten aangaande de vergoeding van de structurele toeslagen over de genoten vakantiedagen in de jaren 2014-2018."

Achtergrond afspraak

Met werkgevers viel niet te praten over een compensatie met terugwerkende kracht over de afgelopen 5 jaar. Waar konden we het wel over eens worden? Op vrijwillige basis een eenmalige uitkering van bruto €750,- in 2019.

Keuze

Als werknemer heb je zelf de keuze of je gebruikmaakt van deze mogelijkheid. Let op: maak je hier gebruik van en krijg je ook daadwerkelijk de €750,- dan ga je ook akkoord met verlies van je recht om over 5 jaar terug te vorderen. Hier teken je dan ook voor. Wil je dit dus niet, en wil je vorderen over de afgelopen maximaal 5 jaar (mag ook over minder jaren) dan is dat jouw recht. Je kan dan aankloppen bij je vakbond of rechtsbijstandverzekering.