Brief aan de opdrachtgevers vervoer Wegman

Deze brief is gisteren gestuurd aan gemeenten en opdrachtgevers verbonden met Wegman

Roos Kohn
Door Roos Kohn 10 april 2019

Gemeentes moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen voor het vet vervoer dat jullie rijden

t.a.v. College B&W

Betreft: Faillissement Wegman Groep, gevolgen voor betrokken personeel

Geacht college van B&W,

Namens onze leden, de werknemers van de gefailleerde Wegman Groep, schrijf ik u aan.

Op 5 april j.l. is de Wegman Groep failliet verklaard. Een onzekere tijd voor het personeel is aangebroken. Als FNV Taxi hebben wij uiteraard contact gehad met de curator aangaande de garanties voor het personeel bij een eventuele doorstart. Helaas kan en wil de curator daar geen enkele garantie op geven, het belang van een doorstart staat voorop maar voor de werknemers staat een doorstart van hun baan voorop!

Namens de werknemers doen wij een beroep op u als opdrachtgever om op te komen voor de banen en de arbeidsvoorwaarden. Als opdrachtgever heeft u een groot belang bij de continuïteit en kwaliteit van het vervoer. Voor  de cliënten en of klanten die gebruik maken van het vervoer zijn de chauffeurs van essentieel belang.
Dagelijks rijden de chauffeurs ook nu nog met veel toewijding de cliënten en klanten naar hun bestemmingen. Zij willen dat in de toekomst graag blijven doen.
Wel moeten er dan afspraken gemaakt worden dat zij hun baan en vooral ook hun huidige arbeidsvoorwaarden kunnen houden. Bij faillissement zijn zij een deel van hun rechten kwijt, helaas kunnen wij vandaag de wet niet veranderen maar kunnen wij wel samen met u ervoor zorgen dat deze mensen hun rechten behouden. En dat zij straks bij een eventuele doorstart voor hetzelfde loon, dezelfde uren en dezelfde contractvorm aan het werk kunnen.

Wij roepen u dan ook op om als opdrachtgever eisen te stellen aan degene die de doorstart van uw vervoer gaat verrichten. In onze ogen moeten deze eisen zijn:
•    Betrokken personeel wordt 1 op 1 overgenomen door de nieuwe en of doorstartende vervoerder.
•    De arbeidsvoorwaarden (waaronder loon en vakantiedagen) blijven in tact
•    De arbeidsovereenkomsten worden door de nieuwe en of doorstartende vervoerder 1 op 1 overgenomen, met gelijke duur van de overeenkomst en hetzelfde aantal contracturen.

Wij gaan ervan uit dat u op grond van de kwaliteit, de continuïteit en op grond van moreel besef achter de werknemers gaat staan en dat u zich samen met ons hard gaat maken voor hun baan en bestaan. De werknemers rekenen op u!

Mocht u vragen hebben dan horen wij dat uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,

Mede namens Rufus Kohn, consulent Taxi

Minke Jansma
Bestuurder FNV Taxi

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.