Zorgverzekeraars duwen ziekenvervoer over de rand

Redactie
Door Redactie 24 mei 2019

FNV is gealarmeerd door de nieuwe inkoopprocedures voor zittend ziekenvervoer. De twee grootste zorgverzekeraars, CZ en Zilveren Kruis, hebben hun nieuwe inkoopregels voor 2020 bekendgemaakt. Ze eisen hoge kwaliteit en extra digitale diensten, maar bieden lagere vergoedingen voor iedere met een passagier gereden kilometer. De grote verzekeraars knijpen de taxibedrijven nog verder af, constateert FNV.

ziekenvervoer

‘De kwaliteit moet voorop staan in deze maatschappelijke aanbestedingen’, aldus Minke Jansma, bestuurder van FNV Taxi. ‘Zieke en beperkte passagiers zijn extra kwetsbaar, daarom krijgen de chauffeurs regelmatig speciale trainingen om veiligheid en kwaliteit te leveren. Ze leren bijvoorbeeld om klanten in een rolstoel rustig en veilig te vervoeren.’

De laagste prijs

Voor de verzekeraars blijkt niet kwaliteit, maar de laagste prijs voor ziekenvervoer doorslaggevend. Bij gelijke kwaliteit van aanbieders geven verzekeraars voorrang aan de goedkoopste. Zowel grote als kleine bedrijven gaan eronderdoor volgens de vakbond. De grote bedrijven moeten voor deze prijs zelf de kleinere bedrijven inhuren. Zij krijgen in het aangeboden tarief geen vergoeding voor dit extra werk. Er zijn ook geen vergoedingen voor wachten, in- en uitstappen of rolstoelvervoer.

Makkelijk sommetje

Veel taxibedrijven zullen niet eens meer inschrijven op ziekenvervoer, vermoedt FNV Taxi, omdat ze van zulke lage vergoedingen niet kunnen leven. ‘Marktwerking is een verrekt makkelijk sommetje. Als de verzekeraars deze nieuwe aanbestedingsplannen erdoor duwen, moeten taxibedrijven meer leveren voor veel minder geld’, legt Minke Jansma uit. ‘Chauffeurs en passagiers zullen uiteindelijk de rekening betalen.’

Pijnlijkste punten

De verzekeraars bieden flink lagere kilometerprijzen, gebaseerd op de kortste routes op Googlemaps. Zilveren Kruis biedt tussen de € 1,08 en € 1,22 plus 9% btw per kilometer. CZ biedt € 1,27 inclusief 9 % btw per kilometer gereden met passagier. Beide rekenen voor -hun eigen gemak- met een kilometerprijs voor het hele land. Dat kan op het platteland al niet uit, maar in stedelijke gebieden al helemaal niet vanwege de langere reistijd over dezelfde afstand. Omdat de inkoopcontracten korter lopen dan voorheen, kunnen taxibedrijven niet in de lange termijn investeren. FNV vreest dat chauffeurs  nog onzekerder contracten krijgen en aan loon en arbeidsvoorwaarden moeten inleveren. Bijvoorbeeld de OPOV (overgang personeel bij overgang vervoer) waarmee chauffeurs hun arbeidsvoorwaarden kunnen meenemen wanneer hun werkgever de aanbesteding verliest. 

Jansma heeft de Tweedekamercommissie van VWS een brief gestuurd over de aanbestedingen: ‘FNV wil dat de zorgverzekeraars reĆ«le tarieven gaan hanteren, om veilig en sociaal vervoer te garanderen.’

Er werken 25.000 taxichauffeurs in het zorgvervoer, van wie een deel via de zorgverzekeraars.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.