Opdrachtgevers van Taxi Wegman zorg voor personeel

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 09 april 2019

Vandaag heeft FNV Taxi de opdrachtgevers van Wegman Groep (Taxi Wegman), dat vorige week failliet werd verklaard, opgeroepen zich hard te maken voor de ruim 300 werknemers en eisen te stellen aan de nieuwe vervoerder.

Minke Jansma van FNV Taxi: ‘Als contractpartij hebben opdrachtgevers de sleutel in handen om de toekomst van de werknemers zekerder te maken. Ik kan mij niet voorstellen dat gemeenten de burgers zomaar in de kou laten staan. Ze hebben nu de kans om de race naar beneden in het vervoer in hun gemeenten te stoppen. Ik verwacht dat zij dit ook gaan doen.’

Wegman reed onder andere voor de Groene Hart Hopper (gemeenten in Midden-Holland), gemeente Utrecht en gemeente Krimpen aan de IJssel. Daarnaast reed Wegman veel in onderaanneming voor onder andere Munckhof en Connexxion Taxi Services. Ook deze vervoerders hebben een brief ontvangen.

Continuïteit en kwaliteit van het vervoer

De ruim 300 werknemers zitten buiten hun schuld om in grote onzekerheid of zij hun werk behouden en zo ja, onder welke voorwaarden. Jansma: ‘Na een faillissement zien wij vaak dat de arbeidsvoorwaarden verslechteren, dus lagere lonen en arbeidsovereenkomsten voor minder uren. Wij verwachten van de opdrachtgevers dat zij zich hard maken voor de continu├»teit en de kwaliteit van het vervoer en dus achter de werknemers gaan staan.’

Geen garanties van curator

In de taximarkt zijn de problemen met de race naar beneden groot. Aanbestedingen voor lage prijzen vertalen zich in de arbeidsvoorwaarden voor de werknemers in de branche. ‘We hebben geprobeerd om met de curator afspraken te maken om voorwaarden te stellen aan diegenen die doorgaan met het vervoer. Maar helaas is - zoals zo vaak - het geld leidend en niet het personeel. De curator was niet bereid om garanties te geven op behoud van werk en arbeidsvoorwaarden’, aldus Jansma. ‘Welke nieuwe vervoerder er ook komt: wat ons betreft volgen de mensen het werk en kan het niet zo zijn dat de druk wederom bij de werknemers komt te liggen.’