Verrekening van je meeruren hoeft je geen geld te kosten

portret Rufus Kohn
Door Rufus Kohn 28 februari 2019

De cao staat toe dat een werkgever meeruren mag verrekenen. Dus wanneer je afwisselend meer en minder werkt dan het aantal uren op je contract is het mogelijk dat je aan het eind van een kalenderkwartaal in totaal teveel uitbetaald hebt gekregen. De werkgever mag dan een deel in de eerste maand van het volgend kwartaal verrekenen. Later verrekenen is verboden.

In bovenstaand voorbeeld sta je 20 uren in de min in april. Je hebt 10 meeruren gemaakt in april. Er mag een verrekening plaatsvinden van de meeruren die je in april maakt.

De hoogte van de verrekening mag maximaal 25% van je maandelijkse contracturen zijn. 80 : 4 (25%) = 20 uur. De werkgever mag 10 van de 20 meeruren verrekenen, want hij is verplicht in alle gevallen je contracturen uit te betalen. De verrekening mag alleen in de eerste maand na elk kalenderkwartaal. Had je geen meeruren gemaakt in april? Dan waren de minuren voor rekening gekomen van de werkgever.

Doet je werkgever gewoon een maandelijkse verrekening van je meeruren, dan mag er helemaal geen verrekening plaatsvinden.

We kunnen hieruit 2 dingen leren

1. Als je contracturen redelijk overeenkomen met jouw gewerkte uren, kan de werkgever niet veel verrekenen.
  2. Als je roosteruren redelijk overeenkomen met je contracturen, kan de werkgever jou niet meer of minder inzetten wanneer het hem uitkomt. Dat kan dan alleen in overleg met jou. En dan kun jij bijvoorbeeld onderhandelen over een maandelijkse uitbetaling van al je meeruren of een passend rooster.

Eis uren in je contract!

Meer uren in je contract? Gebruik deze eisen brief.

Houd zelf je uren bij!

Daarvoor gebruik je de gratis FNV Taxi Uren App! De Uren App berekent precies uit wat mag worden verrekend.