Onderhandelingsresultaat cao Openbaar Vervoer

Leden kunnen binnenkort hun mening geven

Door Redactie 27 november 2020

Na een lang en moeizaam onderhandelingsproces hebben we op 20 november een onderhandelingsresultaat bereikt voor de cao Openbaar Vervoer.

Onderhandelingsresultaat cao Openbaar Vervoer

Het cao-resultaat is een 'crisis-cao'

• De looptijd van de cao is 1 jaar, van 1 juli 2020 tot 1 juli 2021.
  • We hebben een werkgelegenheidsgarantie voor direct roostergebonden uitvoerend personeel in vaste dienst kunnen afspreken tot 1 juli 2021. Dat betekent dat er geen gedwongen ontslagen vallen onder deze groep.
  • Er zal een werkgroep worden gestart om te onderzoeken of er afspraken gemaakt kunnen worden over “eerder stoppen met werken” (pensioenakkoord) en “eerder minder werken” (generatiepact). In het onderhandelingsresultaat zijn inspanningsafspraken en procesafspraken gemaakt om vóór 1 april 2021 te komen met concrete resultaten.
  • Met het oog op de huidige Corona-crisis en de moeilijke financiële situatie bij de verschillende OV-bedrijven, wilden werkgevers geen loonsverhoging en/of éénmalige uitkering afspreken. Geen indexatie en geen verhoging van vergoedingen toelagen en toeslagen.
  • Wel zijn alle verslechteringsvoorstellen, die door werkgevers zijn ingebracht, van tafel. Dat betekent onder andere behoud van  ATV-dagen, geen versobering van toeslagen/toelagen/vergoedingen, loondoorbetaling bij ziekte blijft op hetzelfde niveau.
  • Omdat de cao verder ongewijzigd wordt verlengd, zullen alle huidige cao-afspraken in stand blijven. Dat betekent bijvoorbeeld dus ook dat er tredeverhogingen zullen worden verstrekt aan werknemers die de hoogste trede in de loonschaal nog niet hebben bereikt.

Raadpleging

Uiteraard is dit onderhandelingsproces sterk beïnvloed door corona en hadden wij graag betere resultaten onderhandeld met koopkrachtbehoud. Helaas is dit niet gerealiseerd. Omdat dit resultaat wel ligt binnen het aangepaste mandaat van de sub-sectorraad OV op 13 november jongstleden, zullen wij op korte termijn dit resultaat digitaal aan je voorleggen via een digitale ledenraadpleging.

We houden je op de hoogte.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.