NS is kampioen in fouten maken

Nu nog leren herstellen en juiste besluiten te nemen

Door Redactie 22 april 2021

Al jarenlang rommelt NS met bedrijfsonderdeel Service Stations (toen de Wal) en schoffeert het daarmee telkens haar eigen trouwe en loyale medewerkers.

Amateuristische keuzes, ondoordachte processen, geen communicatie of bespottelijke communicatie achteraf. Tot op de dag van vandaag is onduidelijk wie binnen NS verantwoordelijk is over de keuzes, fouten en onbehoorlijke communicaties over Service Stations en dus over de medewerkers. Managers verwijzen naar de M.S.O., de M.S.O. verwijst naar de directie en die verwijzen op hun beurt naar de RvB of naargelang het onderwerp, gaat het rijtje in omgekeerde volgorde en ligt de verantwoordelijkheid bij de managers.

Visie Wal

Jarenlang wil NS “iets” met de Wal. In de filosofie van NS moet je vooral iets wat goed werkt, niet laten zoals het gaat want “iets wat werkt wordt saai” lijkt de top van NS te denken. Ook als het niet om een verbetering gaat, moet het doorgaan, want verandering moet, is de filosofie van de “veranderfabriek” van NS. “Veranderen dat wil toch iedereen” denkt de directie van NS. Ook al betekent dat verlies. Verlies van de menselijke maat, verlies van banen, verlies van service, maar ook verlies van reizigers. Maar wie is die iedereen die alles anders wil? Volgens NS zijn dat naast de directie ook de reizigers. Inmiddels hebben de reizigers, de politiek, allerlei belangenorganisaties en de medewerkers, nadrukkelijk aangegeven dat de plannen van NS zoals ze er liggen geen goed idee zijn. Verbetering kan namelijk nooit leiden tot verlies van iets wat waardevol is. En service vanuit een mens is waardevol. Dat leidt tot waardering, geborgenheid, veiligheid en betere service. Termen die heel lastig in KPI’s te vangen zijn. Net voor corona had de directie toch het licht gezien en wilde men via werkgroepen, vanuit de medewerkers, bouwen aan een toekomstbestendig model. En toen was er opeens een virus Covid-19 genaamd. Op dat moment wist NS heel goed hoe je van een crisis ook een kans kan maken en besloot men een pact voor te stellen. Een pact vol met termen als garantie en zekerheid, waarbij feitelijk door NS niets, behalve een krimp, gegarandeerd werd.

Het pact

Gelukkig heeft een zeer ruime meerderheid van de leden tegen het pact gestemd en was het daarmee van de baan. Waarop NS de krimp een onderdeel van de cao onderhandelingen wilde maken. Dat gaf FNV Spoor de kans om terugdringen van de krimp een onderdeel te maken van de cao.

De cao

Uiteindelijk zijn wij niet tot een resultaat gekomen bij de cao en is het een eindbod geworden. De leden hebben voor het eindbod gestemd, niet omdat men tevreden was, maar omdat men solidair was. FNV Spoor heeft tijdens de cao onderhandelingen nadrukkelijk aangegeven op alle dossiers omtrent krimp inhoudelijk betrokken te blijven en stap voor stap alles, samen met de leden, te monitoren. En zo nodig actie te ondernemen.

Plannen NS treft alle functies

NS wil dus honderden functies bij service stations laten verdwijnen. Dat zijn functies  die, in onze ogen, van vitaal belang zijn niet alleen voor de reizigers, maar ook voor de collega’s in andere functies.
Stel je voor dat er geen of minder servicemedewerkers op een station zijn en je als Hoofdconducteur of  Machinist onderweg naar je pauze door een reiziger om hulp wordt gevraagd. Als dat af en toe gebeurd, zal dat meestal geen probleem zijn, maar NS rekent erop dat deze collega’s dan hun pauzetijd daarvoor voortaan gaan inleveren. Of wat denk je van het leeglopen van treinen? Als het aan NS ligt is er in de toekomst geen of minder PLP medewerkers die dit oppakken.
En wat als je als Hoofdconducteur of  Machinist om wat voor reden dan ook, op een bepaald moment niet meer in je eigen functie inzetbaar bent. Wanneer Service stations uitgekleed is, wordt de kans dat je binnen NS een functie krijgt wel erg klein. Kortom, deze onzalige plannen van NS, raken iedereen. Op de vraag wat NS gaat doen als de plannen niet werken en medewerkers te kort komen, is het antwoord “dan nemen wij toch weer nieuwe mensen aan”.

Adviesaanvragen gevolgd door fout op fout

Sinds de adviesaanvragen kunnen wij eigenlijk stellen dat NS alleen maar fouten heeft gemaakt:

• Er was geen draagvlak voor de plannen bij de medewerkers, reizigers, gemeentes, lokale en landelijke politiek en belangenorganisaties;
  • Functies PLP en CW werden uit adviesaanvraag servicemedewerkers getrokken. Immers adviesaanvraag servicemedewerkers had niets met bezuinigingen te maken, maar op CW en PLP moet bezuinigd worden zei NS.
  • Er werd een duur betaald onderzoek op poten gezet door PWC met totaal foute conclusies. FNV Spoor stelde aan NS voor dit onderzoek door de licentiehouder van het ORBA functiewaarderingssysteem de werkgeversvertegenwoordiger AWVN en vakbonden te laten uitvoeren. Dat is logisch, omdat het om ORBA functies gaat, NS luistert niet.
  • NS directie gaat het land rond en vertelt iedereen die het wil horen dat de plannen in beton gegoten zijn. Daar kan de medezeggenschap, de vakbonden, de reizigers, de belangen organisaties en de politiek geen wijzigingen in brengen.
  • Alle signalen vanuit de medewerkers worden genegeerd en antwoorden werden niet gegeven.
  • 5 maart gaf President-Directeur van NS, Marjan Rintel, in eerste instantie niet thuis om 22.000 handtekeningen in ontvangst te nemen. Pas onder druk van de hoeveelheid aanwezige medewerkers, politiek en pers zag ze zich genoodzaakt om de handtekeningen toch maar in ontvangst te nemen.
  • Vakbonden waarschuwen NS dat de plannen in het adviesaanvraag van tafel moeten en dat NS in overleg moet gaan met de vakbonden en de plannen wijzigen op basis van de voorstellen van de vakbonden namens onze leden. Naar aanleiding van deze duidelijke waarschuwing zijn er briefwisselingen geweest. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de vakbonden en NS aanstaande vrijdag 23 april 2020 om 10:00 uur aan tafel gaan. Dit overleg is bedoeld om namens onze leden het overleg te voeren met NS over een toekomstbestendig servicemodel en het waarborgen van  de werknemersbelangen. Tevens gaan wij er vanuit dat daarna ook overleggen ingepland moeten worden over de sociale gevolgen naar aanleiding van de mogelijke wijzingen in de organisatie ten opzichte van de Herinrichting Service Stations. Kortom de vakbonden en NS moeten nog een gesprek voeren over de wijze waarop de toekomst ingericht gaat worden en dus ook over de wijze waarop de blijvers verder gaan.

Premobiliteit

In de tussentijd heeft NS wederom zonder dit aan de vakbonden te melden, de medewerkers van Service Stations premobiel verklaard. Dit proces en alle fouten die daarin zijn gemaakt staan weer los van de bovengenoemde trajecten. Maar ook deze door de directie gemaakte fouten zijn niet mals:

• De medewerkers moeten, soms wel drie weken, wachten op een antwoord vanuit HR als ze vragen hebben.
  • HR informeert de Teammanagers (TM’s) van collega’s die overwegen om te vertrekken.
  • Foutieve informatie circuleert op de werkvloer. De directie schuift dit in de schoenen van de TM’s.
  • Wederom zonder overleg wordt heel snel een  rekentool live gezet, want duidelijkheid en correctheid is bij NS kennelijk minder belangrijk dan snelheid. Ten alle tijden moet snelheid boven kwaliteit gaan. Dit kan NS zich prima permitteren omdat ze “de verliezen” toch bij de medewerkers neerleggen. Ook al is € 50.000,- voor NS een klein verlies terwijl het voor een medewerker “life changing” is. Deze fouten zijn ontstaan omdat NS volgens bepaalde wettelijke berekeningen niet meer hoeft te geven, maar wat niet hoeft, mag wel. Dus dit is een keuze van NS.
  • De blunder van deze week is dat opeens er een communicatie naar de medewerkers is uitgegaan dat indien men in premobiliteitsfase voor vertrek kiest, men voor 1 januari 2022 uit dienst moet zijn. Ook deze is niet met de vakbonden besproken.

“fool me once shame on you, fool me twice shame on me”

Net zo als bij de leden is het vertrouwen van FNV Spoor in de directie van NS is tot het nulpunt gezakt. De reden hiervoor is niet het feit dat er fouten worden gemaakt. Wij maken allemaal fouten. Maar sorry zeggen moet incidenteel zijn en niet structureel worden, je fouten moet je erkennen zonder mitsen en maren en je moet er ALLES aan doen om de schade te herstellen. Dus ook al hoef je iets niet te doen, je mag het wel doen. Al is het om je fout te herstellen en je oprechtheid te tonen.

Hoe nu verder?

• In tegenstelling tot NS vindt FNV Spoor dat zorgvuldigheid en kwaliteit ten alle tijden boven snelheid gaat. Dat is de reden dat wij uitermate zorgvuldig zijn met wat wij communiceren.
  • De vakbond zijn jullie. Zonder jullie hebben wij geen macht en zeggenschap. Dus alleen samen kunnen wij iets bereiken.
  • Ongeacht de uitkomst, waar je niet altijd invloed op hebt, is de inzet van FNV Spoor belangenbehartiging van de leden. Het belang van onze leden staat boven alles. Weet wel dat er een verschil is tussen individuele juridische trajecten en collectieve trajecten die wij lopen;
  • Meld daarom collectieve zaken zoveel mogelijk aan de kaderleden en aan ons;
  • Zet als FNV spoor lid in individuele trajecten onder geen voorwaarde een handtekening zonder overleg met de juridische dienstverlening van FNV Spoor;
  • Vergeet niet de bestemming  Een gedragen toekomstbestendige service model in het belang van de medewerkers en de reizigers.
  • Leg je actiehesje klaar, hopelijk hebben wij het niet nodig, maar als moet, dan gaan wij ervoor!

Wil je dat NS als werkgever op rails blijft?

Vind je de inzet van FNV Spoor belangrijk? Was je blij met je laatste loonstrookje? Wil je kunnen stemmen over behaalde resultaten bij verschillende onderhandelingen? Wil je bij stakingen verzekerd zijn van stakinsgelden? Wil je het hele jaar door verzekerd zijn van gratis advies van een jurist? Allemaal top redenen om lid te worden, te zijn en te blijven. Lid zijn is de enige wijze waarop FNV Spoor de werkgever op de rails kan houden. Alleen samen zijn wij sterk, dus neem je verantwoordelijkheid en neem de juiste beslissing. Ben je al lid? Vergeet niet je collega’s, die niet lid zijn, ook te wijzen op hun verantwoordelijkheid.
Wil je  meer informatie over lidmaatschap of wil je lid worden? klik dan hier

Heb je nog vragen dan kun je mailen met;

Henri Janssen en Roos Rahimi

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.