Al jarenlang rommelt NS met bedrijfsonderdeel Service Stations (toen de Wal) en schoffeert het daarmee telkens haar eigen trouwe en loyale medewerkers.
Amateuristische keuzes, ondoordachte processen, geen communicatie of bespottelijke communicatie achteraf. Tot op de dag van vandaag is onduidelijk wie binnen NS verantwoordelijk is over de keuzes, fouten en onbehoorlijke communicaties over Service Stations en dus over de medewerkers. Managers verwijzen naar de M.S.O., de M.S.O. verwijst naar de directie en die verwijzen op hun beurt naar de RvB of naargelang het onderwerp, gaat het rijtje in omgekeerde volgorde en ligt de verantwoordelijkheid bij de managers.
Jarenlang wil NS “iets” met de Wal. In de filosofie van NS moet je vooral iets wat goed werkt, niet laten zoals het gaat want “iets wat werkt wordt saai” lijkt de top van NS te denken. Ook als het niet om een verbetering gaat, moet het doorgaan, want verandering moet, is de filosofie van de “veranderfabriek” van NS. “Veranderen dat wil toch iedereen” denkt de directie van NS. Ook al betekent dat verlies. Verlies van de menselijke maat, verlies van banen, verlies van service, maar ook verlies van reizigers. Maar wie is die iedereen die alles anders wil? Volgens NS zijn dat naast de directie ook de reizigers. Inmiddels hebben de reizigers, de politiek, allerlei belangenorganisaties en de medewerkers, nadrukkelijk aangegeven dat de plannen van NS zoals ze er liggen geen goed idee zijn. Verbetering kan namelijk nooit leiden tot verlies van iets wat waardevol is. En service vanuit een mens is waardevol. Dat leidt tot waardering, geborgenheid, veiligheid en betere service. Termen die heel lastig in KPI’s te vangen zijn. Net voor corona had de directie toch het licht gezien en wilde men via werkgroepen, vanuit de medewerkers, bouwen aan een toekomstbestendig model. En toen was er opeens een virus Covid-19 genaamd. Op dat moment wist NS heel goed hoe je van een crisis ook een kans kan maken en besloot men een pact voor te stellen. Een pact vol met termen als garantie en zekerheid, waarbij feitelijk door NS niets, behalve een krimp, gegarandeerd werd.
Gelukkig heeft een zeer ruime meerderheid van de leden tegen het pact gestemd en was het daarmee van de baan. Waarop NS de krimp een onderdeel van de cao onderhandelingen wilde maken. Dat gaf FNV Spoor de kans om terugdringen van de krimp een onderdeel te maken van de cao.
Uiteindelijk zijn wij niet tot een resultaat gekomen bij de cao en is het een eindbod geworden. De leden hebben voor het eindbod gestemd, niet omdat men tevreden was, maar omdat men solidair was. FNV Spoor heeft tijdens de cao onderhandelingen nadrukkelijk aangegeven op alle dossiers omtrent krimp inhoudelijk betrokken te blijven en stap voor stap alles, samen met de leden, te monitoren. En zo nodig actie te ondernemen.
NS wil dus honderden functies bij service stations laten verdwijnen. Dat zijn functies die, in onze ogen, van vitaal belang zijn niet alleen voor de reizigers, maar ook voor de collega’s in andere functies.
Stel je voor dat er geen of minder servicemedewerkers op een station zijn en je als Hoofdconducteur of Machinist onderweg naar je pauze door een reiziger om hulp wordt gevraagd. Als dat af en toe gebeurd, zal dat meestal geen probleem zijn, maar NS rekent erop dat deze collega’s dan hun pauzetijd daarvoor voortaan gaan inleveren. Of wat denk je van het leeglopen van treinen? Als het aan NS ligt is er in de toekomst geen of minder PLP medewerkers die dit oppakken.
En wat als je als Hoofdconducteur of Machinist om wat voor reden dan ook, op een bepaald moment niet meer in je eigen functie inzetbaar bent. Wanneer Service stations uitgekleed is, wordt de kans dat je binnen NS een functie krijgt wel erg klein. Kortom, deze onzalige plannen van NS, raken iedereen. Op de vraag wat NS gaat doen als de plannen niet werken en medewerkers te kort komen, is het antwoord “dan nemen wij toch weer nieuwe mensen aan”.
Sinds de adviesaanvragen kunnen wij eigenlijk stellen dat NS alleen maar fouten heeft gemaakt:
In de tussentijd heeft NS wederom zonder dit aan de vakbonden te melden, de medewerkers van Service Stations premobiel verklaard. Dit proces en alle fouten die daarin zijn gemaakt staan weer los van de bovengenoemde trajecten. Maar ook deze door de directie gemaakte fouten zijn niet mals:
Net zo als bij de leden is het vertrouwen van FNV Spoor in de directie van NS is tot het nulpunt gezakt. De reden hiervoor is niet het feit dat er fouten worden gemaakt. Wij maken allemaal fouten. Maar sorry zeggen moet incidenteel zijn en niet structureel worden, je fouten moet je erkennen zonder mitsen en maren en je moet er ALLES aan doen om de schade te herstellen. Dus ook al hoef je iets niet te doen, je mag het wel doen. Al is het om je fout te herstellen en je oprechtheid te tonen.
Vind je de inzet van FNV Spoor belangrijk? Was je blij met je laatste loonstrookje? Wil je kunnen stemmen over behaalde resultaten bij verschillende onderhandelingen? Wil je bij stakingen verzekerd zijn van stakinsgelden? Wil je het hele jaar door verzekerd zijn van gratis advies van een jurist? Allemaal top redenen om lid te worden, te zijn en te blijven. Lid zijn is de enige wijze waarop FNV Spoor de werkgever op de rails kan houden. Alleen samen zijn wij sterk, dus neem je verantwoordelijkheid en neem de juiste beslissing. Ben je al lid? Vergeet niet je collega’s, die niet lid zijn, ook te wijzen op hun verantwoordelijkheid.
Wil je meer informatie over lidmaatschap of wil je lid worden? klik dan hier
Heb je nog vragen dan kun je mailen met;