NS laat de “arbeidsverhoudingen” ontsporen

Door Redactie 14 juli 2021

“Never waste a good crisis” dat leek de gedachte van de Raad van Bestuur (RvB) medio 2020, bij het presenteren van hun krimpplannen voor NS.

Appeltje-eitje leek het om met Covid als excuus €2.400.000.000,00 en 2.300 FTE (Fulltime Arbeidsplaatsen) aan bezuinigingen voor 2025 gerealiseerd te hebben. NS wilde daarvoor met de vakbonden en de medezeggenschap een “pact’’ sluiten. Dat pact heeft de RvB niet gekregen. Medezeggenschap en vakbonden waren tegen een schijngarantie en doelstellingen zonder onderbouwing. Toch heeft de RvB een eindbod neergelegd. Dit is door 93% van onze leden afgewezen. 77% van de leden gaven aan tot actie bereid  te zijn, indien NS vast zou houden aan het pact.

Het pact is van tafel, maar niet opgegeven door NS

Sinds die tijd lijkt de directie van NS maar één opdracht te hebben. Behalen van de bovenstaande doelstellingen, desnoods via de achterdeur. Hoeveel argumenten en oplossingen ook geboden worden vanuit de vakbonden, het is net of je tegen de muur praat. Wat de RvB betreft moet alles wijken, ook de ooit zo geroemde sociale gezicht en de arbeidsverhoudingen bij de NS.

Gaan wij de strijd aan?

Kennelijk heeft de RvB van NS tegenwoordig meer nodig dan vakbondsbestuurders en kaderleden die met argumenten en standpunten komen of met het vuist op tafel slaan dat genoeg ook genoeg is. Wij onderhandelen niet meer met mensen die passie hebben voor de NS familie en de reiziger, maar met “cowboys” die alleen maar op rendement uit zijn. De vraag blijft, accepteren jullie (als onze leden) dat de Raad van Bestuur jullie arbeidsverhoudingen volledig laat ontsporen of trekken we met zijn allen aan de ‘’noodrem’’?

Lid worden?

Ben je nog geen FNV spoor lid, maar overweeg je lid te worden om zo je eigen positie en die van jouw collega’s te versterken? Gebruik dan deze link. Alleen samen kunnen wij het verschil maken!

Met strijdbare groet van,

Henri Janssen & Roos Rahimi - Bestuurders FNV Spoor